Spring til indhold

Pris trumfer klima, når danskerne skal have deres onlineordrer leveret

En forudsætning for e-handlens hurtige vækst i Danmark har været udviklingen af et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem. I takt med at flere og flere e-handlede varer bliver bragt rundt i landet, er der opstået flere nye services, fx mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og -tid. De nye services er blevet et konkurrenceparameter for e-handlen og i denne analyse, har Dansk Erhverv undersøgt hvilke parametre, der har størst betydning for danskerne.

Nyhed
39. Pris trumer klima, når danskerne skal have deres onlineordrer leveret
pdf

ANALYSE NR. 39|2019 - SEPTEMBER

En forudsætning for e-handlens hurtige vækst i Danmark har været udviklingen af et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem. I takt med at flere og flere e-handlede varer bliver bragt rundt i landet, er der opstået flere nye services, fx mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og -tid.
De nye services er blevet en konkurrenceparameter for e-handlen.

Derfor har Dansk Erhverv gennemført en befolkningsundersøgelse for at afdække hvilke parametre, der har størst betydning for danskerne. Undersøgelsen viser, at:

  • Prisen er den af de parametre, vi har spurgt til, som betyder mest, når danskerne skal vælge levering. 9 ud af 10 ser det som ”meget vigtigt” eller ”ret vigtigt” for valg af fragtløsning. 
  • Fleksibilitet angående leveringssted følger tæt efter prisen, som den vigtigste faktor ved valg af levering. 
  • På trods af stor omtale den seneste tid er hurtig levering (samme dag som bestilling) og klimavenlig fragt ikke højt prioriteret af danskerne.
  • Ældre danskere lægger mere vægt på klimavenlig levering end de yngre danskere.
  • 40 procent af kvinderne finder klimavenlig fragt enten ”meget vigtigt” eller ”ret vigtigt” mod 30 procent blandt mænd. 

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Chefkonsulent