Gemt

Pris trumfer klima, når danskerne skal have deres onlineordrer leveret

En forudsætning for e-handlens hurtige vækst i Danmark har været udviklingen af et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem. I takt med at flere og flere e-handlede varer bliver bragt rundt i landet, er der opstået flere nye services, fx mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og -tid. De nye services er blevet et konkurrenceparameter for e-handlen og i denne analyse, har Dansk Erhverv undersøgt hvilke parametre, der har størst betydning for danskerne.

Nyhed

39. Pris trumer klima, når danskerne skal have deres onlineordrer leveret

pdf

Download

ANALYSE NR. 39|2019 - SEPTEMBER

En forudsætning for e-handlens hurtige vækst i Danmark har været udviklingen af et pålideligt, hurtigt og fleksibelt fragtsystem. I takt med at flere og flere e-handlede varer bliver bragt rundt i landet, er der opstået flere nye services, fx mulighed for at tilkøbe hurtigere levering, sporing af pakken og fleksibilitet angående leveringssted og -tid.
De nye services er blevet en konkurrenceparameter for e-handlen.

Derfor har Dansk Erhverv gennemført en befolkningsundersøgelse for at afdække hvilke parametre, der har størst betydning for danskerne. Undersøgelsen viser, at:

  • Prisen er den af de parametre, vi har spurgt til, som betyder mest, når danskerne skal vælge levering. 9 ud af 10 ser det som ”meget vigtigt” eller ”ret vigtigt” for valg af fragtløsning. 
  • Fleksibilitet angående leveringssted følger tæt efter prisen, som den vigtigste faktor ved valg af levering. 
  • På trods af stor omtale den seneste tid er hurtig levering (samme dag som bestilling) og klimavenlig fragt ikke højt prioriteret af danskerne.
  • Ældre danskere lægger mere vægt på klimavenlig levering end de yngre danskere.
  • 40 procent af kvinderne finder klimavenlig fragt enten ”meget vigtigt” eller ”ret vigtigt” mod 30 procent blandt mænd. 

Kontakt

Handel

Matthias Korth Vesterdal

Chefkonsulent