; ;
Gemt

Amazon mistænkes for at bruge data til at kopiere populære produkter

27. april 2020

E-handelsgiganten afviser, at sælgere på markedspladsen risikerer at få kopieret deres produkter. Lækkede dokumenter viser det modsatte, og understreger behovet for kontrol med Amazon.

”Vi overvejer også at droppe vores tilstedeværelse, fordi vi er bange for, at Amazon kan finde på at bruge data til at lancere konkurrerende produkter.”

Sådan lød det fra en af de tyske virksomheder, FDIH var på medlemstur i vores naboland for at blive klogere på Amazon.

Bekymringen har vist sig at være reel, og siden da er det blevet til en reel efterforskning i Tyskland mod Amazon. I EU har Margrethe Vestager indledt en undersøgelse for at finde ud af, om den amerikanske misbruger sin størrelse ved blandt andet at udnytte den store mængde data, de får fra sælgerne, til at udkonkurrere de mindre virksomheder ved enten selv at producere tilsvarende men billigere produkter eller qua deres størrelse at købe og sælge produkterne billigere.

Dokumenter viser ulovlig kopiering

Nu er der ifølge Wall Street Journal fornyet mistanke mod Amazon. Dokumenter, som avisen har fået indsigt i, viser nemlig, at ansatte i Amazon har brugt data fra selvstændige sælgere til at udvikle produkter, der er i direkte konkurrence med sælgerne.

Det er imod Amazons eget reglement, og virksomheden afviser historien. Afvisningen er dog ikke nok, mener Niels Ralund, tidl. FDIH.

”Amazon er flere steder næsten et monopol, så det er meget vigtigt, at vi sikrer, at de ikke bruger den status til at hindre fri konkurrence. Derfor håber jeg, at myndighederne nu vil kigge nærmere på de nye dokumenter og skride ind, hvis det viser sig, at Amazon misbruger data.””

Den tidl. FDIH-direktør glæder sig i den forbindelse over, at EU har vedtaget nye regler, der skal sikre sælgerne på de store markedspladser bedre forhold.

”Det har vi arbejdet længe for, og det er et vigtigt skridt. Men som dokumenterne tilsyneladende viser, så er der stadig arbejde at gøre.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil