; ;
Gemt

COVID-19: Nye retningslinjer for ansvarlig indretning og gratis rådgivning gennem SMV-initiativet ”GenstartNu”

28. april 2020

Erhvervsministeriet har udsendt en række nye retningslinjer om ansvarlig indretning af liberale serviceerhverv og udvalgsvarebutikker i detailhandlen, der skal være med til at skabe trygge rammer for kunder og erhvervsdrivende. Herudover kan virksomheder få gratis rådgivning gennem projekt GenstartNU.


Retningslinjer for ansvarlige indretning

Fra mandag d. 20. april fik blandt andet frisører, massører, tatovører og lignende liberale serviceerhverv med tæt menneskelig kontakt mulighed for at åbne igen. For at genåbningen kan ske så ansvarligt som muligt, så smittespredningen begrænses, og det er trygt for kunder og erhvervsdrivende, at der bliver lukket op igen, er der blevet udarbejdet et sæt retningslinjer, som skal hjælpe de omfattede erhverv med at komme godt i gang igen.

Læs myndighedernes retningslinjer for de liberale serviceerhverv.

De fleste butikker i detailhandlen har gerne måttet og må fortsat holde åbent for kunder. Det gælder fx tøjbutikker og byggemarkeder. Indkøbscentre ol. skal fortsat holde lukket. Retningslinjerne for ansvarlig indretning af udvalgsvarebutikker i detailhandlen skal bidrage til mere klarhed omkring, hvordan butikkerne holder åbent i corona-tiden på den bedste og mest ansvarlige måde.

Læs myndighedernes retningslinjer for detailhandlen.

Sundhedsstyrelsen: Anbefalinger til forebyggelse af smitte i erhvervsmæssig sammenhæng
Sundhedsstyrelsen har udsendt anbefalinger til forebyggelse af smitte i arbejdsmæssig sammenhæng samt plakater, som butikker, klinikker m.v. kan bruge: Sådan kan du forebygge smitte ved tætte kontakter i erhvervsmæssig sammenhæng

Gratis rådgivning gennem SMV-initiativet ”GenstartNU”
Dansk erhvervsliv er hårdt ramt i disse dage, og derfor gør Industriens Fond det nu muligt for danske virksomheder at få direkte hjælp og rådgivning – helt gratis. Det sker igennem projektet GenstartNU, hvor erfarne konsulenter står klar til at rådgive SMV’er om bl.a. nye veje til omsætning og forretningsudvikling.

Industriens Fond finansierer udviklingsindsatser i danske virksomheder ved at etablere en rådgivnings-hotline. I første omgang tilbydes én dags virtuel konsulenthjælp, og afhængigt af behovsafklaringen vil der herefter være mulighed for at modtage yderligere 50 timers hjælp.

Hjælpen er både tiltænkt virksomheder, der akut skal omstille sig og finde nye veje til omsætning, men der er også mulighed for at få rådgivning om nye tiltag i eksempelvis produktion, forretningsudvikling og eksport. Initiativet er som udgangspunkt målrettet virksomheder, der har mellem ca. 10 og 500 ansatte.

Læs mere om projektet og processen på GenstartNU.dk

Mange muligheder
Dansk Erhverv bakker op om GenstartNU, for at sikre, at virksomhederne kommer bedst muligt igennem corona-krisen.

”Vi står midt i en historisk stor økonomisk krise, hvor flere og flere virksomheder bliver berørt. Vi skal gøre alt for at sikre, at dansk erhvervsliv kommer ud på den anden side med så få skrammer som muligt, og derfor bakker vi også op om initiativet fra Industriens Fond, så flere danske virksomheder kan få den hjælp, de har behov for,” siger Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

Industriens Fond afsætter 150 mio. kroner til hjælp til udvikling af især små og mellemstore virksomheder, som er parate til at bruge den svære tid til forretningsudvikling.

”Der vil være virksomheder, der netop nu kan bruge ledig kapacitet til at gentænke forretningen. Det kan handle om udvikling af nye produkter og processer i virksomheden, men det kan også handle om innovative tiltag i forhold til værdikæden, salget eller digitalisering af virksomheden. Der er mange muligheder og mange steder at sætte ind. Og her håber vi at kunne bidrage med virksomhedsnær hjælp,” siger Sten Scheibye, bestyrelsesformand i Industriens Fond, om GenstartNU.

Fakta: Sådan foregår processen
· Hvis du er interesseret i at få rådgivning, skal du tage direkte kontakt til GenstartNU’s hotline på telefon: 33 77 34 17.

· Når du ringer til hotlinen, får du hjælp til at kortlægge din virksomheds problemstilling. Med det samme finder I ud af, om din virksomhed har brug for hjælp inden for de emner, som rådgivningsindsatsen dækker.

· Hvis rådgivningen passer til dig og din virksomhed, så henvises du til en ekspert på netop det eller de områder, som er mest relevante for din virksomhed.

· I første omgang tilbydes én dags konsulenthjælp over telefon og video.

· Afhængig af behov vil der herefter være mulighed for at få op til 50 timers hjælp, så snart rådgiveren kan være fysisk til stede i din virksomhed.