; ;
Gemt

Medlemmerne spørger om tilbagebetaling af moms ved køb i netbutik

15. april 2020

Skal jeg tilbagebetale momsen, når en kunde, der bor uden for EU, ønsker at tage en vare, der er købt i min netbutik i Danmark med hjem?

Det er et spørgsmål, vi får med jævne mellemrum.

Hvis en kunde er bosat i et land udenfor EU, kan han eller hun få momsen tilbage, når varen udføres af EU. Det er en betingelse, at varen udføres af EU inden for 3 måneder efter købet, at varens pris overstiger 300 kr., og kunden skal selv tage varen med eller selv sende den til et land udenfor EU.

Kunden skal have en faktura, der indeholder visse oplysninger om (net)butikken. Kunden skal herefter have fakturaen stemplet af toldmyndigheden.

Når kunden har fået stemplet din faktura eller fået et bevis eller en attest, sender kunden fakturaen eller beviset/attesten til din forretning. Du udbetaler herefter momsbeløbet til kunden. 

Det er frivilligt for dig

Kunden kan kun få momsen tilbage, hvis du vil medvirke til det og udbetale momsen. Det er altså frivilligt for dig, om du vil have ulejlighed med at hjælpe kunden.

Hvis du ofte sælger til turister, kan du lave en aftale med en virksomhed, der kan hjælpe dig med det praktiske i forbindelse med tilbagebetaling af momsen.

Du kan læse detaljerne om tilbagebetaling af moms her på Skats hjemmeside

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent