Spring til indhold

Brug af Conversation Ads til markedsføring kræver modtagerens samtykke

16. august 2020

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at brug af Conversation Ads til markedsføring på LinkedIn kræver modtagerens forudgående samtykke. Foreligger der ikke et forudgående samtykke, vil markedsføringen være i strid med spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Conversation Ads er elektronisk post, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1. Det skyldes, at der er tale om en meddelelse, der sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil den hentes af modtageren. Det gælder også selvom de virksomheder, der gør brug af Conversations Ads, ikke kender modtagernes elektroniske adresser.

Forbrugerombudsmanden har tidligere udtalt, at Sponsored Inmails og invitationer på LinkedIn, der indeholder markedsføring, er elektronisk post, som kun må sendes, modtageren har givet samtykke til det.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Få seneste nyt om digital handel

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.