Gemt

Brug af Conversation Ads til markedsføring kræver modtagerens samtykke

17. august 2020

Forbrugerombudsmanden har udtalt, at brug af Conversation Ads til markedsføring på LinkedIn kræver modtagerens forudgående samtykke. Foreligger der ikke et forudgående samtykke, vil markedsføringen være i strid med spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Conversation Ads er elektronisk post, jf. markedsføringslovens § 10, stk. 1. Det skyldes, at der er tale om en meddelelse, der sendes via et offentligt kommunikationsnet, og som lagres i nettet eller i modtagerens terminaludstyr, indtil den hentes af modtageren. Det gælder også selvom de virksomheder, der gør brug af Conversations Ads, ikke kender modtagernes elektroniske adresser.

Forbrugerombudsmanden har tidligere udtalt, at Sponsored Inmails og invitationer på LinkedIn, der indeholder markedsføring, er elektronisk post, som kun må sendes, modtageren har givet samtykke til det.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Konsulent