Gemt

Fremtiden banker på: Robotterne er her!

26. august 2020

Robotlagre kræver plads og penge. Mange penge. Alligevel investerer flere netbutikker i dem for at være konkurrencedygtige. Det er muligheden for hurtigere levering og øget effektivisering, som gør robotlagre attraktive for netbutikkerne.

Lydløst skøjter talrige kasseformede robotter henover en metallisk overflade. Det kunne godt ligne en kulisse fra en sci-fi film – men der er tale om et robotlager. Et robotlager er, som navnet antyder, et automatisk robotplukkesystem. Lagrene er ikke små, og de er, som man nok kan forestille sig, bestemt heller ikke billige.

Alligevel skyder de op flere steder i landet. Ét af stederne er i Spjald i Vestjylland, hvor Tommy Søndergaard, som er adm. direktør for netbutikken Billig-arbejdstøj.dk, har investeret 30 millioner kroner i 30 robotter. Disse boltrer sig på et 2.000 kvadratmeter stort robotlager.

”Det er et stort spring at tage, men dem, der tror på fremtidig eksistens for deres netbutik, vil komme til at investere. For vores vedkommende er vi blevet en endnu mere seriøs webbutik – både overfor kunder, men også for leverandører,” siger Tommy Søndergaard.

Han understreger, at de nye mekaniske medarbejdere ikke vil lede til fyringer af de menneskelige. Den udmelding istemmer adm. direktør for Proshop, Ivan Jæger Christiansen, der i oktober udvider med Danmarks største robotlager på 16.000 kvadratmeter.

”Lige nu har vi 40-50 mand mere, end vi havde før, vi overgik til robotlageret. I og med vi bedre kan konkurrere, så vækster vi. Vi har flere folk i marketing, IT, lager og kundeservice. I gamle dage skulle vi bruge flere mennesker på plukkeprocessen og ville være mindre automatiseret – ergo ville vi være mindre konkurrencedygtig. ”

Både Tommy Søndergaard og Ivan Jæger Christiansen forventer, at flere netbutikker vil gå robotvejen.

Denne vurdering bakkes op af Logistikanalysen 2019.  I 2018 svarede 30% af de adspurgte netbutikker, at virksomheden ikke var gearet til at investere i automatisering, mens denne procentdel ligger på 14% i 2019.

Det er en sund udvikling, siger adm. direktør hos FDIH, Niels Ralund.

”Robotlagre kan hjælpe netbutikkerne med at være konkurrencedygtige. Det er mere relevant end nogensinde, når Amazon ruller ind på det nordiske marked med dets høje effektivisering og lynhurtige levering.”

Stigende efterspørgsel

Henrik Hansen, som er Group Sales Manager hos speditørvirksomheden Prime Cargo, nikker genkendende til den stigende efterspørgsel på robotlagre. Derfor har virksomheden netop investeret i et hav af nye robotter.

”Helt generelt har vi de seneste år oplevet en stor søgning mod vores lagre. På mange produkter ser vi også et opbrud med tidligere måder at sælge på. Hvor store kvantiteter før var normalt, så vil de enkelte butikker i dag have muligheder for et større produktmix. Det betyder, at der vil være mange flere håndteringer og deraf øget brug af personale eller investeringer i robotter.”

Skal din virksomhed have et robotlager?

Henrik Hansen udpeger forbrugernes behov for hurtigere levering samt hastighed og effektivitet som de centrale elementer i et robotlager. Herudover har arbejdspresset og personalemangel under Coronakrisen gjort, at man med et robotlager vil kunne drifte alligevel.

Henrik Hansen giver indblik i, hvilke overvejelser man skal gøre sig, hvis man vil udvide virksomheden med et robotlager.

”Produkttype stiller per automatik nogle begrænsninger i forhold til muligheder. Man skal vurdere, hvor ens kræfter er brugt bedst, og om man skal kigge efter en partner, som måske allerede har taget investeringen i robotlagre og se, om man kan koble sig på deres løsninger.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil