Gemt

Kopimaskine-kunde slap for at betale for usædvanlig serviceaftale

31. august 2020

Østre Landsret har afsagt en dom, der understreger vigtigheden af, at erhvervsdrivende gør opmærksom på usædvanlige standardvilkår.

To erhvervsdrivende havde indgået en serviceaftale om servicering af en kopimaskine. Serviceaftalen skulle løbe fra den 1. juli 2017 til den 30. juni 2021, dvs. 48 måneder.

De to erhvervsdrivende indgik den 21. september 2018 en ny serviceaftale om servicering af kopimaskinen. Aftaleperioden løb fra den 1. oktober 2018 til den 31. juni 2022, altså 33 måneder.

Serviceaftalen indeholdt et standardvilkår, som gik ud på, at kunden ved ophævelse af aftalen skulle betale for alle resterende serviceydelser, uden at servicevirksomheden skulle levere nogen modydelse. Brugen af terminologien “ophævelse” kræver, at modparten (her serviceleverandøren) har misligholdt sin ydelse.

Kunden valgte efter nogle måneders samarbejde at opsige den nye serviceaftale uden varsel, hvorefter servicevirksomheden under henvisning til standardvilkåret krævede, at kunden betalte alle serviceafgifter frem til aftalens udløb i 2022.

Byretten fandt, at det pågældende standardvilkår var så usædvanligt og byrdefuldt, at servicevirksomheden ved indgåelsen af serviceaftalerne burde have fremhævet det særligt over for kunden.

Da servicevirksomheden ikke kunne bevise, at vilkåret havde været drøftet mellem parterne eller på anden måde var blevet fremhævet for kunden, fandt byretten ikke, at vilkåret kunne anses for vedtaget (aftalt) mellem parterne. Byretten frifandt derfor kunden for servicevirksomhedens krav.

Østre Landsrets dom 
Østre Landsret bemærkede, at der ikke i serviceaftalen inden underskrifterne var henvist til servicevirksomhedens standardvilkår for serviceaftaler, herunder det omtvistede vilkår.

Landsretten bemærkede herefter, at vilkåret stod i standardvilkårenes punkt om ”Opgørelse”, som omhandlede opgørelse, hvis kontrakten ”ophæves”. Standardvilkårene omtalte ikke særskilt, hvordan opgørelse skulle ske i tilfælde af opsigelse af aftalen, hvilket var det, der rent faktisk skete. Der var intet grundlag for at diskutere, hvorvidt der forelå en “ophævelse”, idet serviceleverandøren ubestridt ikke havde misligholdt sin del af aftalen.

Landsretten fandt på den baggrund – og i øvrigt af de grunde, der var anført af byretten – ikke, at servicevirksomheden kunne påberåbe sig det omtvistede vilkår, og frifandt kunden.

Usædvanlige eller byrdefulde vilkår skal fremhæves
Dommen illustrerer, at standardvilkår, der er usædvanlige eller særligt byrdefulde, skal fremhæves over for en kunde, for at de med sikkerhed kan anses for aftalt. Endvidere skal man være påpasselig med at anvende begreberne “ophævelse” og “opsigelse”.

 

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Michael Borring Andersen

Fagchef for offentlig ret, advokat, mediator