Gemt

Dansk Erhverv: Besvær gør det svært at være cirkulær

17. december 2020

Jakob Zeuthen, miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, skriver i en kommentar i Altinget.dk, at manglende incitamenter og muligheder hæmmer den cirkulære omstilling. Læs et uddrag af kommentaren her.

Vi skal tænke, handle og være mere cirkulære i vores forbrug, så cirkulær økonomi kan udløse sit enorme potentiale til gavn for især klimaet og biodiversiteten. Vi skal omstille rammevilkår, forretningsmodeller og forbrugsmønstre, så vores materialeressourcer bliver brugt mere effektivt og cirkulært, så det negative tryk på miljøet lettes. Omkring 45 procent af vores samlede klimaaftryk stammer fra vores forbrug af mad, ting og sager.

Den gode nyhed er, at dansk erhvervsliv allerede har lugtet lunten og er i fuld gang med den grønne omstilling og arbejder for at levere cirkulære løsninger.
Dog mangler virksomheder stadig tilstrækkelig støtte fra regeringen og EU i form af bedre rammevilkår og målrettede incitamenter, der kan bidrage til at fremme reparationer og efterspørgsel efter disse fra forbrugernes side.

Kun få forbrugere reparerer i dag deres tøj og elektriske produkter. Kun ti procent har fået repareret tøj hen over en periode på fem år og 14 procent, når det gælder hårde hvidevarer som et køleskab.
Dansk Erhvervs analyser viser, at forbrugerne synes, at reparationer er for dyre, medmindre de får en økonomisk tilskyndelse til at reparere. Analysen viser ligeledes, at forbrugerne synes, at reparationer er for besværlige i forhold til bare at købe noget nyt.

Derfor bør regeringen allerede nu igangsætte en grøn reparationsordning, hvor forbrugerne får et skattefradrag på regningen, når de reparerer beskadiget tøj og elektriske produkter, som eksempelvis køleskabe og mobiltelefoner.

Læs resten af Jakob Zeuthens kommentar i Altinget.dk her: Dansk Erhverv: Besvær gør det svært at være cirkulær