Gemt

Analyse: Vækst i modeeksporten flader ud

Dette års Copenhagen Fashion Week har været en succes og har endnu engang sat København på den internationale modescene. Dansk mode er efterspurgt verden over, men en analyse fra Dansk Erhverv viser, at væksten flader ud sammenlignet med foregående år.

Nyhed

Dansk Erhverv | Handel - 4. februar 2020

Dansk Erhverv har en ny analyse om udviklingen af dansk modeeksport på gaden. Analysen viser, at eksporten af tøj (beklædningsgenstande og -tilbehør) er faldet 100 mio. kr. fra 2018 til 2019, mens eksporten af fodtøj er steget med 200 mio. kr. Det giver en samlet fremgang på 100 mio. kr., hvilket er et stykke fra den tidligere udvikling, hvor modeeksporten er vokset med gennemsnitligt 1,5 mia. kr. om året.

En mulig forklaring på udviklingen er, at danske tøjeksportører, som indgår i globale værdikæder, tilpasser sig globaliseringen ved at købe og videresælge varer i udlandet, uden at varerne fysisk krydser den danske grænse. Denne type internationale handel er nemlig ikke med i Danmarks Statistiks udenrigshandelsstatistik.

Fokus på de europæiske nærmarkeder
Dansk modeeksport er koncentreret om de europæiske nærmarkeder. Hele 84 pct. af eksporten gik til de 10 største eksportdestinationer, som alle var europæiske lande. Tyskland, Sverige og Holland er de tre største aftagere af dansk modeeksport, men eksporten til denne top 3 er faldet med 1 mia. kr. fra 2018 til 2019.


Det vigtigste eksportmarked for dansk mode er Tyskland efterfulgt af Sverige, Holland og Norge. Tyskland efterspurgte dansk mode for 8,6 mia. kr. i januar til oktober 2019, hvilket svarer til 28 pct. af den samlede eksport. Til sammenligning efterspurgte Sverige, Holland og Norge 29 pct. af den samlede modeeksport tilsammen.

Læs mere om Dansk Erhvervs analyse om modeeksporten her: Vækst i modeeksporten flader ud.