{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. februar 2020
Forbrugerombudsmanden har længe haft fokus på, om influenter og andre overholder markedsføringslovens krav om, at ”erhvervsdrivende klart skal oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame”. Det er det, man også kalder forbuddet mod skjult reklame.
Markedsføringslovens forbud mod skjult reklame har navnlig betydning, når influenter bruges til at omtale produkter og virksomheder. En sådan omtale fra en influent kan nemlig blive opfattet som en personlig anbefaling fra influenten. Det er vildledende, hvis der rent faktisk er tale om reklame. Derfor skal sådanne omtaler tydeligt markeres som reklame.
Kravet gælder for alle, der medvirker til omtalen, herunder også virksomheden (annoncøren), reklamebureauet og influenten, hvis den pågældende er erhvervsdrivende.
Virksomheder (annoncører) er flere gange tidligere blevet straffet for skjult reklame. Det er derimod første gang, at der bliver rejst tiltale mod en influent.
En influent kan kun få en bøde for overtrædelse af markedsføringsloven, hvis den pågældende er erhvervsdrivende, så Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influentens virksomhed har et sådant omfang, at hun eller han er erhvervsdrivende.
Hvordan sikrer jeg mig mod at få en bøde for skjult reklame?
Hvis din virksomhed benytter influenter til at omtale jeres produkter, bør I sikre jer, at influenten tydeligt markerer sine opslag som reklame. Det er en god idé at indgå en skriftlig aftale med influenten, hvor influenten forpligtes til tydeligt at markere opslaget som ”annonce” eller ”reklame” i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens anbefalinger. Som virksomhed bør I også holde øje med, at inflenten rent faktisk opfylder de krav, I stiller. Kan influenten ikke finde ud af tydeligt at markere sine opslag som reklame, må I undlade at bruge den pågældende influent.
Læs nyheden fra Danmarks Radio
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk