Gemt

Er der penge, så rykker det

Michael Løve blev formand for handelspartnerskabet, som dækker over både engros, detail og tekstil. Klimaudfordringerne er store, men det er Løves ambitioner heldigvis også.

Nyhed

Dansk Erhverv Magasinet nr 1 | 2020 | Af Mathias Veis

Michael Løve er en erfaren retailer og øverste chef for godt 25.000 Netto-medarbejdere på tværs af Danmark, Tyskland og Polen. Ifølge Nettos egen pressemeddelelse var det Michael Løves ”stærke forståelse af forbrugertrends og kvalitet i omskiftelige markeder”, der fik Netto til at hyre ham. Hos Netto fik Michael Løve en bunden opgave om at opfriske Netto-konceptet i Danmark. Hvilket bl.a. betød, at arbejdet med bæredygtige løsninger skulle gøres mere synligt samtidigt med at omsætningen blev øget.

Hvad var din motivation til at sige ja til at være formand for handelspartnerskabet?

”Jeg er stærkt bekymret for klimaet. Så når man får mulighed for at komme med indstillinger til, hvad regeringen kan gøre ved klimaet, så siger man ikke nej. Det er vel min primære motivation. Det er dog også stimulerende arbejde – selvom det tager en del timer,” siger Michael Løve.

Fra klimamål til hverdagsmål

I dag står Michael Løve i spidsen for et af regeringens tretten klimapartnerskaber, som samlet beskæftiger 282.000 medarbejdere i Danmark. Han har fået til opgave sammen med de øvrige formænd i klimapartnerskaberne at komme med forslag og anbefalinger til regeringen for, hvordan de ambitiøse klimamål kan blive til virkelighed i danskernes hverdag.

»Det er en utrolig stor udfordring, som kræver, at vi får ændret forbrugervaner.«

- Michael Løve

Hvad er ambitionen med formandskabet?

”Vores ambition er, at vi kommer frem med noget markant. Alt andet end markant løser ikke den opgave, vi er blevet stillet. De varer, vi sælger i handlen, udgør 44 procent af Danmarks reelle CO2-forbrug. Og hvis vi skal tage 70 procent af det, så skal vi fjerne godt 5 ud af de 17 ton CO2, hver dansker direkte og indirekte udleder. Det er en utrolig stor udfordring, som kræver, at vi får ændret forbrugervaner og vores måde at drive handel på hurtigt,” siger Michael Løve.

Forbrugeren har altid ret

Årets ord i Sverige i 2019 var »komælk«. Mælk i kaffen er med andre ord ikke, hvad den har været. Flere og flere steder bliver man spurgt, om man ønsker havremælk, sojamælk eller komælk. Det kan måske virke komisk. Men det er bestemt ikke sjovt for USA’s største mælkeproducent, der gik konkurs i november 2019, fordi amerikanerne drak for lidt mælk. De plantebaserede alternativer til mælk (og kød) udvikles og bliver billigere år for år.

Men behøver en bøf at koste på klimakontoen?

”Er vi nødt til at spise mindre oksekød for at nå regeringens klimamål, så ligger der jo en forretningsmulighed i at finde alternativer, som kunderne synes om og vil efterspørge. Vi skal ikke tvinge et oksekødslignende produkt igennem, men skabe noget som bliver en forretning i sig selv og en konkurrent til oksekød,” siger Michael Løve, der slår et kryds med sine hænder, og fortsætter:

”Hvis man kan ramme det krydsfelt, hvor man gør noget godt for miljøet, og der er penge i det, så rykker det hurtigere end det meste andet, vi kan finde på. Vi skal i klimapartnerskabet prøve at finde de krydsfelter. Det kræver kreativitet, mod og noget økonomisk satsning.”

Hvordan kommer vækst og klimaambitioner til at gå hånd i hånd?

”Lad os nu sige, vi slet ikke forholder os til forbrugeren, men at regeringen bare dikterer løsningerne. Så får vi helt sikkert mindre klimapåvirkning. Men vi opbygger en kolossal konflikt mellem, hvad forbrugerne faktisk efterspørger, og det, de kan få. Vi skal friste kunderne til at handle klimavenligt. Og det kan vi. Vi er jo gode til at friste med en ekstra pakke tyggegummi, så selvfølgelig kan vi også blive gode til at friste med mere klimavenlige varer, f.eks. frugt og grønt, hvor vi har gode erfaringer med at udvide vores frugt- og grøntafdeling, så andelen af butikkens omsætning, der kommer herfra bliver signifikant større. Som branche kan vi skubbe yderligere til den udvikling for at få kunderne og hele Danmarks befolkning med på det her projekt.”

»Vi kan gøre rigtig meget for at [...] gøre de klimavenlige produkter mere fristende.«

- Michael Løve

Hvad betyder det for forbrugeren?

”Jeg synes ikke, det er rimeligt at forlange, at alle kunder skal gøre en stor indsats for at sætte sig ind i, hvad der er op og ned i klimaregnskabet i en travl hverdag. Vi skal lade være med at gøre det nødvendigt for forbrugeren at vide alt for at træffe klimarigtige valg. Vi kan gøre rigtig meget for at hjælpe forbrugerne, eksempelvis ved at gøre de klimavenlige produkter mere fristende.”

Klimabarrierer

Hvilke barrierer skal fjernes, hvis branchen skal kunne gøre mere for klimaet?

”Vanetænkning. Kan du forestille dig at spise et æg fremstillet af plantebaseret protein? Det er sådan nogle innovative tiltag, der skal bryde de barrierer ned,” siger Michael Løve.

Det er de menneskelige barrierer, hvad med de samfundsmæssige?

”Min favorit er emballage. Danmark er en af de bedste i verden til ikke at deponere affald. Vi har opbygget et af de mest effektive energisystemer i verden. Vi brænder affald, og ikke alene udvinder vi strøm med den energi, der kommer ud af det. Vi bruger også spildvarmen til fjernvarme.”

Hvorfor er det en barriere?

”Jo, fordi vi kan roligt være utroligt stolte af de her utroligt effektive forbrændingsanlæg. Men verden har flyttet sig. Og i dag forventer forbrugeren, at vi genanvender vores affald og kun brænder den rest, som ikke kan genanvendes. I dag er der 98 kommuner, der hver for sig bestemmer, hvordan de vil sortere affald. Og det er en gigantisk og helt objektiv barriere for, at vi kan genanvende ressourcer effektivt,” siger Michael Løve.

[De fire formænd: Michael Løve, direktør i Netto, Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, Eva Berneke, adm. direktør i KMD, og Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV Panalpina]


Hele branchen skal involveres

Brancherne engros, detail og tekstil udgør en betydelig del af den danske økonomi. Ifølge tal fra Erhvervsministeriet har de tre brancher en samlet omsætning på 1.260 mia. kr., hvad der svarer til omkring 31 procent af omsætningen fordelt ud på de tretten klimapartnerskaber.

»Vi skal have forankret de her store opgaver bredt – også hos mine egne konkurrenter.«

- Michael Løve

Hvad vil du gøre for at samle detail, engros og tekstil?

”Jeg vil prøve at brede det så meget ud, som jeg kan. Det er ikke mig, der skal stå forrest hele tiden. Det er ikke mig, der skal forklare alting. Vi skal have forankret de her store opgaver bredt – også hos mine egne konkurrenter. Hele sektoren når længst ved at gøre det samlet inklusiv dem, jeg konkurrerer med i hverdagen,” siger Michael Løve.