Gemt

EU og Vestager: Ny strategi for Europas digitale fremtid

26. februar 2020

EU-Kommissionen vil sætte EU på det digitale verdenskort. Dansk Erhverv bakker op om udspillet og ser et potentiale i øget brug af data og kunstig intelligens i handelssektoren.

EU-kommissionen, med Margrethe Vestager i spidsen, har netop præsenteret en ny strategi for Europas digitale fremtid. Der er tale om et omfattende udspil om bl.a. kunstig intelligens, en ny datastrategi, tele/bredbånd og uddannelse.

Med udspillet er der lagt op til at tage ny teknologi i brug for at fremme, at europæiske tech-virksomheder fremover kan blive ligeså store på det globale marked som Facebook, Google og Amazon er i dag. Den nye teknologi skal udvikles og bruges på fælleseuropæiske betingelser, så det sikres, at de enorme datamængder ikke misbruges. Ambitionen er at skabe et indre datamarked, så data standardiseres for dermed lettere at kunne anvendes på tværs af brancher og landegrænser.

Tre pejlemærker
Kommissionen har tre pejlemærker for det samlede udspil:

  1. Teknologi, der tjener menneskers behov,
  2. Fair og lige konkurrence og
  3. Et digitalt bæredygtigt samfund.

Derudover vil Kommissionen have uddannet 500.000 flere IT-specialister og skabe et løft af de basale IT-færdigheder i arbejdsstyrken fra 57 pct. i dag til 70 pct. frem mod 2025.

Kunstig intelligens kan blive afgørende for handelssektoren
Udbredelsen af digitale strategier har længe været en del af Dansk Erhvervs mærkesager. Eksempelvis bruger handelssektoren kunstig intelligens til at skabe den bedste kundeoplevelse, optimere levering og lagerstyring og forbedre det generelle serviceniveau. Det er derfor positivt, at EU-kommissionen foreslår, at øget brug af kunstig intelligens i handelssektoren bliver en del af den digitale strategi.

”Hvis den europæiske handelssektor skal kunne konkurrere med globale markedspladser som Amazon og Alibaba, er det afgørende at kunne udnytte mulighederne i digitale teknologier. Det betyder også, at vi skal have flere europæiske virksomheder, der udvikler løsninger med kunstig intelligens og data. Det er samtidig afgørende, at reglerne for brug af data håndhæves ens i alle de europæiske lande, så de danske handelsvirksomheder kan konkurrere på lige vilkår med de øvrige europæiske”, udtaler Henrik Hyltoft, Markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv.  

EU-kommissionens udspil til den digitale strategiplan skal behandles i løbet af året og forventes endeligt fremlagt i slutningen af 2020.