Gemt

Dansk Erhverv: Michelin-stjerner løfter hele Danmark

Så er Michelin-stjernerne igen drysset ud over Danmark. Det er resultatet af hårdt arbejde, og stjernerne gavner hele Danmark, lyder det fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Nyhed

Pressemeddelelse, 17. februar 2020

Restauranterne i den øverste liga med en Michelin-stjerne eller flere har i de seneste år været en driver i gastronomiske revolution, som Danmark har undergået. Ser vi på årets gevinst på 35 stjerner, så er værdien langt mere end bare symbolsk. Vinderne er alle virksomhederne i turismens værdikæde.

”De dage, hvor Danmark mest var Pommes-Frites-Strasse er for længst forbi. Vi har nu bredden i forhold til at kunne tilbyde alt fra den gastronomiske superoplevelse til den klassiske hotdog. Og alt det ind imellem. Det samlende fokus er på kvalitet, lokale fødevarer og madoplevelser som en væsentlig del af ferien. Der er ingen tvivl om, at unikke oplevelser, herunder de kulinariske, vil skabe fremtidens turisme i Danmark,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Størst i Skandinavien
I 2019 fik 28 danske restauranter, inklusive Færøerne ikke færre end 35 Michelin-stjerner, og med årets høst på ligeledes 35 stjerner, er Danmark stadigvæk foran vores nordiske nabolande.

”Vi holder fortsat fanen højt. Det er imponerende, men det er også nødvendigt. For konkurrencen om turister og er bliver hård. Der skal hele tiden produktudvikles, så de andre ikke kommer foran os, og det kræver selvfølgelig, at rammerne for at skabe de unikke oplevelser er i orden. Her kan Danmark godt oppe sig i forhold til at sikre sådan noget som fuld momsafløftning og tiltag til at sikre den rigtige arbejdskraft til turisterhvervene,” siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

Kontakt

Turisme, oplevelse & kultur

Lars Ramme Nielsen

Branchedirektør
Medarbejderprofil