{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
21. februar 2020
Persondataforordningen, GDPR, gælder også for videoovervågning. Det Europæiske Databeskyttelsesråd har derfor set nærmere på, hvordan GDPR skal fortolkes i forhold til tv-overvågning og er den 29. januar 2020 kommet med en vejledning herom. Vejledningen beskriver blandt andet, hvornår og hvordan man må foretage tv-overvågning, videregive optagelser fra overvågningen og behandle overvågningsdata. Dertil beskrives den overvågedes rettigheder, oplysningsforpligtelser i forhold til overvågningen, hvor længe man må opbevare overvågning, tekniske og organisatoriske foranstaltninger samt konsekvensanalyse.
Denne artikel skal blot foretage enkelte nedslag på emner, der er behandlet af retningslinjerne. Vi opfordrer derfor til, at du selv læser den fulde vejledning, som du kan finde link til i bunden af artiklen.
Der må kun foretages overvågning, når der er en legitim grund hertil
Retningslinjerne beskriver, hvornår der må foretages overvågning, og lægger vægt på, at der kun må foretages overvågning, når der er en legitim grund hertil. Som eksempel fremgår dette:
"Eksempel: En butiksejer ønsker at åbne en ny butik og ønsker at installere et videoovervågningssystem for at forhindre hærværk. Han kan ved at præsentere statistikker vise, at der efter al sandsynlighed vil ske hærværk i det nærområdet. Erfaringer fra nærliggende butikker er også nyttige. Det er ikke nødvendigt, at der rent faktisk allerede er sket en skade på den pågældende ”controller” (dataansvarlige). Så længe skader i nabolaget antyder en fare eller lignende, kan dette udgøre en legitim interesse for opsætning af TV overvågningsudstyr. Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt at præsentere en national eller generel kriminalitetsstatistik uden at analysere det pågældende nærområde eller farerne for denne specifikke butik."
Det er efter Databeskyttelsesrådets vurdering derfor et krav, at der skal være en konkret risiko for kriminalitet overfor den konkrete butik, førend der må opsættes overvågning. Der skal således tidligere være blevet begået kriminalitet mod nabobutikker eller tilsvarende, førend butikken må opsætte overvågning. Hvis der er tale om banker eller butikker, der sælger smykker, eller andre virksomheder, der ofte udsættes for kriminalitet, fx tankstationer, kan dette i sig selv være en tilstrækkelig legitim grund til at opsætte overvågningen. Dansk Erhverv kan via Crimestat-systemet levere data til Crimestats brugere om, hvordan kriminalitetssituationen er i et givent område.
Læs mere om Crimestat her: Crimestat.
Opsætning af overvågning skal med periodiske intervaller genovervejes, i forhold til om der fortsat er en trussel mod butikken.
Dansk Erhverv mener, at det må være op til den enkelte butik at vurdere, om der er behov for overvågning i butikken, så længe butikken i øvrigt lever op til tv-overvågningslovens regler. Ingen butikker opsætter overvågning, der ikke er nødvendig.
Der skal skiltes med overvågning
Retningslinjerne beskriver, hvordan der skal skiltes, når der overvåges. Som noget nyt, skal der skiltes ad to omgange: Først ved indgangen og dernæst et centralt sted i butikken.
Ved indgangen skal der oplyses om, at der foretages overvågning i butikken. Skiltet skal placeres i øjenhøjde og på en sådan måde, at besøgende i butikken tydeligt kan se, at der sker overvågning i butikken. På skiltet skal de vigtigste informationer fremgå, herunder at der sker overvågning, hvad formålet med overvågningen er, hvem der er dataansvarlig, og at de besøgende i butikken har rettigheder i forhold til overvågningen. Derudover skal kontaktoplysningerne på virksomhedens dataansvarlige fremgå, og der skal henvises til opslag inde i butikken, hvor der er adgang til yderligere informationer. Der skal også oplyses om, hvis der er forhold ved overvågningen, som kan overraske den besøgende – det kunne fx være, hvis der overføres data til lande uden for EU, samt hvor længe data opbevares. Hvis butikken deltager i Crimestat, og der deles billeder med andre erhvervsdrivende i den forbindelse, vil det også være relevant at oplyse her.
Skiltet inde i butikken skal indeholde uddybende informationer om overvågningen. Dette skilt skal være placeret på et sted, der er nemt tilgængeligt for den besøgende, og skiltet skal om muligt være tilgængeligt online, fx på virksomhedens hjemmesiden, og skal helst kunne tilgås fra skiltet ved døren – fx via en QR-kode.
Databeskyttelsesrådet har udformet dette skilt som eksempel:
Retningslinjerne er blødt op
Første version af Databeskyttelsesrådets retningslinjer blev udsendt den 10. juli 2019 og havde en mere restriktiv og begrænsende tilgang til brug af tv-overvågningen. Efter høringssvar, hvor bl.a. Dansk Erhverv var med til at konkretisere problemer ved retningslinjerne, er der i de nye retningslinjer tillagt en blødere tilgang til tv-overvågning, hvilket er positivt.
Dansk Erhverv vil drøfte med Datatilsynet og Justitsministeriet, hvordan vi bedst får retningslinjerne til at spille sammen med dansk erhvervslivs behov for at anvende overvågning. Derudover vil vi opfordre tilsynet til hurtigst muligt at få opdateret deres vejledninger om brug af tv-overvågning.
Læs retningslinjerne her: Guidelines on processing of personal data through video devices.