; ;
Gemt

Sælger af mobiltelefon skulle ikke oplyse om prisen på reparation

Forbrugerklagenævnet har netop behandlet en sag, hvor en forbruger mente, at sælger i forbindelse med salget af en mobiltelefon skulle have oplyst prisen for at få repareret skærmen, hvis den gik i stykker. Det mente nævnet dog ikke, at sælgeren var forpligtet til.

Nyhed

Dansk Erhverv | Erhvervsjura - 14. januar 2020

Tabte telefonen efter få dage
I den konkrete sag havde forbrugeren købt en mobiltelefon samt sikkerhedsglas og påsætning af sikkerhedsglasset til en samlet pris af 4.447 kroner. Mindre end to uger efter købet tabte forbrugeren telefonen og skærmen gik i stykker. Da han henvendte sig til sælgere for at få repareret skærmen, fik han at vide, at det ville koste 3.025 kroner. Samtidig oplyste den erhvervsdrivende, at de ville tilbagebetale det beløb, som forbrugeren havde betalt for sikkerhedsglasset og påsætning.

Forbrugeren krævede at hæve købet
Forbrugeren mente, at sælgeren på købstidspunktet burde have oplyst, at en udskiftning af telefonens skærm ville koste op imod 75 procent af telefonens nypris. Da han ikke fik den oplysning, mente han, at han havde ret til at hæve købet af såvel telefon som sikkerhedsglas og påsætning af sikkerhedsglasset og dermed få tilbagebetalt købesummen på de 4.447 kroner.

Efter reglerne i købeloven så er det en mangel, hvis sælger har undladt at give oplysninger som sælgeren kendte eller burde kende, og som må antages at have haft betydning for forbrugerens bedømmelse af den købte genstand.

Forbrugerklagenævnets afgørelse
De fem nævnsmedlemmer, der behandlede sagen, var enige om, at sælgeren af mobiltelefonen ikke var forpligtet til at oplyse om prisen for udskiftningen af skærmen i forbindelse med salget af telefonen. De lagde især vægt på, at sælgeren ikke har haft nogen anledning til at antage, at prisen for udskiftning af skærmen ville have betydning for forbrugerens bedømmelse af den konkrete mobiltelefon. Dermed kunne forbrugeren ikke kræve at hæve købet.

Afgørelsen må dog også læses sådan, at sælgeren skulle have oplyst om priserne på reparationer, hvis forbrugeren i forbindelse med købet havde givet udtryk for, at prisen for eventuelle reparationer havde betydning for, hvilken telefon han ville købe.

Medlemmer kan få hjælp af vores erhvervsjurister
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til købeloven eller andre forbrugerbeskyttelsesregler.