Gemt

Tre eksklusive brands går sammen om fysisk butik

19. juni 2020

De tre online brands, Christopher Cloos, About Vintage og Barons, slår sig sammen i ny butik på Strøget. Butikken præsenterer et ’rotationskoncept’, hvor mærkerne skiftevis kommer på udstilling og salg.

Nogle ville måske anse det som værende risikabelt at åbne en fysisk butik i kølvandet på en pandemi – men det er ikke noget, som Joachim Latocha, stifter af det eksklusive skjortemærke Barons, bekymrer sig om.  

Han har sammen med solbrillemærket Christopher Cloos og urmageren About Vintage indgået et samarbejde om en pop-up butik på Strøget. 

Barons, som hurtigt har tilegnet sig en anerkendt online tilstedeværelse, har godt af at komme ud i en fysisk butik, mener Joachim Latocha 

Mærket blev stiftet i 2014 og gjorde sig særligt bemærket, da det var en tur forbi den femte sæson af DR-programmet Løvens Hule. Her afslog Joachim Latocha et bud på 15 millioner kroner for virksomheden – det største beløb, der nogensinde var blevet tilbudt en deltager. 

”Barons har behov for at komme ud i en fysisk butik af flere årsager. Ét, når man er 100% digitalt funderet, som vi jo er, så er man jo dygtig til de online parametre – men vi mangler noget direkte respons fra kunden. Dét er noget, vi altid har følt værende meget vigtigt. Personligt tror jeg på, at kunden skal have en fysisk og visuel oplevelse – om det så er en butik, showroom eller en pop-up – som et tilgængeligt udstillingsvindue for brandet, siger Joachim Latocha. 

En anderledes slags butik 

Joachim Latocha påpeger, at selvom han ikke mener, at retail er blevet overflødigt i netbutikkernes fremmarch, har Barons ikke behov for at være repræsenteret i et hav af forretninger. 

”Min ambition har været, at hvis vi skulle lave en butik, så skal det være en anderledes oplevelse end en butik, der er proppet til randen med tøj. Vores skal have en modsat tilgangsvinkel – hvordan kan vi give den bedste oplevelse med de fire produkter, vi har?” 

Butikken har et ’rotationsprincip’ – det vil sige, at de tre brands skiftevis vil have deres produkter til udstilling og salg. Joachim Latocha anser det som et spændende eksperiment, der giver kunderne mulighed for at se og mærke produkterne på egen hånd. 

”Vi ønsker at komme endnu tættere på kunden. Man kan også sige, at vores produkter er lidt utaknemmelige online. Vi har mange størrelser, varianter og forskellige stoftyper. Særligt sidstnævnte er svært at gengive på en computerskærm. Dét er jo noget, man skal se og føle med varen i hænderne,” siger han. 

Han er spændt på samarbejdet med Christopher Cloos og About Vintage. Samspillet mellem de tre brands kan give forbrugerne en mere interessant kundeoplevelse – og måske introducere en ny måde at drive butik på.  

”Oprindeligt tænkte vi på at lave vores egen pop-up butik – men så har vi jo heldigvis to gode venner, som ejer nogle gode brands. Så vi tænkte, hvorfor ikke slå pjalterne sammen? Vi kunne jo også godt tænke os at teste synergien mellem tre online brands. Vi tror, det har en positiv effekt, at kunden oplever mere end ét brand og produkt,” udtaler han. 

Butikken ligger i Nygade på Strøget, hvor du lige nu kan boltre dig med Christopher Cloos’ solbriller. Du kan købe skjorter fra den 15. september, hvor Barons rykker ind på matriklen.   

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil