; ;
Gemt

Zalando indfører nyt tiltag i bæredygtighedens tegn

11. juni 2020

Med håbet om en gennemgribende forandring af branchen vil Zalando indsamle bæredygtighedsdata fra sine partnerbrands for at få en øget forståelse af udfordringerne i branchen. Det kan få konsekvenser for brands og producenter på platformen.

Zalando, en af Europas største retailere, træder som en af de første i nogle nye bæredygtige sko. Det gør de ved at implementere Higg BRM (Brand & Retail Module). Det er et værktøj, der er et resultat af et samarbejde mellem Sustainable Apparel Coalition (SAC), som er den førende bæredygtigheds-organisation inden for beklædnings-, fodtøjs- og tekstilindustrien, og Higg Co.

Værktøjet vil gøre det muligt for brands og retailers at vurdere deres indsats på en række etiske og miljømæssige parametre, samtidig med at det giver Zalando sammenlignelige data på tværs af brands.

”Zalandos vision er at være en bæredygtig modeplatform, der yder en aktiv indsats for at tilgodese mennesker og planeten. Da vi præsenterede vores bæredygtighedsstrategi, do.More, i oktober 2019, annoncerede vi seks mål for 2023. Et af disse mål lyder: Inden 2023 vil vi have løftet vores etiske standarder markant, og kun samarbejde med partnere, der er i overensstemmelse med disse,” udtaler David Hejgaard, Nordisk chef hos Zalando.

Her er Higg BRM et centralt værktøj for Zalandos indsats.

”For at kunne opnå dette har vi implementeret et værktøj, der tillader os at sammenligne brands og retailere, der sælger deres produkter på vores platform. Vi mener, at HIGG Brand & Retail Module er passende til formålet, da det er det første værktøj, der gør data sammenlignelige på tværs af alle brands. Som Europas førende destination for mode føler vi et ansvar for at skabe større gennemsigtighed for kunderne, så de kan træffe mere bæredygtige valg. I de kommende år vil vi arbejde tæt sammen med brands for at sætte højere sociale og miljømæssige standarder,” uddyber David Hejgaard.

Nye krav til producenter og brands

Implementeringen af tiltaget sætter selvfølgelig nogle nye krav til de brands og producenter, der sælger via Zalando. Det vil sige, at deres partnere og Zalando selv, ift. deres egne mærker, vil kræve, at de benytter sig af Higg BRM til selvevaluering ud fra forskellige bæredygtighedsparametre, f.eks. retfærdig løn, menneskerettigheder og C02-udledning.

Trods de nye forpligtelser har Zalando modtaget en del positivt feedback fra både internationale og danske leverandører.

”Vi forventer, at nogle brands har brug for støtte til at udfylde de op til 250 spørgsmål i spørgeskemaet. Sustainable Apparel Coalition, HIGG og Zalando vil tilbyde assistance. Indtil videre har vi kun fået overvældende positive reaktioner fra vores partnere, både i Danmark og internationalt, lige fra bæredygtighedsfolk til de kommercielle teams i virksomhederne,” siger David Hejgaard.

David og Goliat får begge hjælp

Det kan måske virke uoverskueligt, særligt for de mindre virksomheder at leve op til, men her stiller Zalando også hjælp til rådighed, så flere leverandører kan opfylde de nye krav til bæredygtighed.

”At kunne evaluere vores partnerbrands er et afgørende element i vores bæredygtighedsstrategi, som gør det muligt for vores kunder at træffe mere bæredygtige valg hos Zalando og sikrer et højt niveau af gennemsigtighed. Vi er godt klar over, at ressourcer og viden om det nye system varierer blandt vores partnere. Derfor har vi personale, der har til formål specifikt at hjælpe disse partnere, og vi arrangerer også en række webinarer, konsultationer og andre træninger. I tilfælde af at brands ikke engagerer sig i processen, vil vi være nødt til at træffe beslutninger. I første omgang er fokus dog på at hjælpe alle partnere, så vi sammen kan løfte opgaven”, slutter David Hejgaard.

Tiltaget bliver modtaget med glæde:

Det er et forventeligt træk, men et glædeligt et af slagsen, når en af de store spillere tager teten på bæredygtighed," udtaler Niels Ralund, tidl. adm. direktør hos FDIH.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Andreas Børresen

Chefkonsulent