;
Gemt

Analyse: Netbutikker mærker næsten ikke genåbningen

28. maj 2020

Nethandlen fortsætter sin himmelfærd trods genåbning af de fysiske butikker. Tæt på 3 ud af 4 netbutikker oplever stadig betydelig vækst og buldrer stadig derudaf. En tredjedel af omnichannel-butikkerne går også bedre end forventet.

De fysiske butikker er så småt begyndt at åbne igen og selvom det har haft en indvirkning på nogle netbutikker, oplever en stor del af dem stadig en positiv fremgang. Godt tre ud af fire (71%) netbutikker melder ud, at de inden for de seneste uger har oplevet en mærkbar stigning (10% eller mere) ift. deres forventede budget.

Genåbningen viser sin effekt

Som nævnt kan en del af netbutikkerne godt mærke på omsætningen, at de fysiske butikker igen har slået dørene op for kunderne. Der er dog stadig over en halvdel af netbutikkerne (56%), der ikke har mærket påvirkningen af de genåbnede brick and mortar-butikker.

Omnichannel er en blandet landhandel

Selvom det går bedre end forventet for godt en tredjedel af omnichannel-butikkerne, er det dog ikke lutter lagkage. Tæt på det samme antal (1/3) oplever, at salget lakker bagud ift. forventningerne. Størstedelen af dem, godt to tredjedele, oplever, at salget er lidt sløvt, mens lidt over en tredjedel enten har oplevet en signifikant nedgang eller stadig holder de fysiske butikker lukket.

Den positive udvikling fortsætter dog

Og det gør forventningerne også. Godt 3 ud af 4 netbutikker forventer fortsat meget mere e-handel i fremtiden og det vækker glæde.

"Corona-krisen vil give et permanent løft til e-handlen. Som man tidligere har kunne læse på FDIH.dk fik nethandlen mange nye kunder og de gamle kunder handlede mere og mere, da restriktioner og anbefalinger om at blive hjemme slog igennem. Og selv om de fysiske butikker nu heldigvis er tilbage igen, så kan halvdelen af netbutikker ikke mærke det endnu," siger Niels Ralund, tidl. direktør i FDIH.

Efter den første pille blev slugt, da landet gik i nedlukning, har omsætningen for netbutikkerne været udpræget positiv og det afspejler sig også i e-handlernes forventninger til fremtiden.

"Som en grov regel regner vi med, at der skal gå mindst 60 dage med ny adfærd, før den sætter sig varige spor i indkøbsmønstret. Hvis vi kigger på udviklingen, så er netbutikker gået fra dystre udsigter i marts til et lyst marked, hvor 9 ud af 10 butikker er på budget eller markant over i maj," afslutter Niels Ralund.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent