Gemt

Der er brug for eksportfokus

01. maj 2020

Den globale coronakrise vil negativt påvirke dansk eksport. Derfor er det brug for at satse på nye markeder og opruste på eksportområdet, mener Dansk Erhverv.

Eksport af en lang række varer og tjenesteydelser er en af motorerne i dansk økonomi. Med udsigt til global recession og minusvækst, kan meget af eksporten være i fare på grund af coronakrisen. En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at der på den anden side af krisen er stort potentiale på de kinesiske, polske og hollandske markeder samtidig med, at fokus skal fastholdes på de markeder, der allerede er stærke.

”Det er svært at overvurdere, hvor vigtig eksporten er for, at vi kommer godt i gang efter krisen. Særligt medicinalvarer og sundhedsudstyr har været eksporthøjdespringere de senere år, og her er vi i en unik position med nogle utroligt stærke virksomheder,” siger adm. dir. i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen.

Brug for flere folk
Dansk Erhverv mener, at regering og Folketing bør gå i gang med, at se på hvordan virksomhederne kan få gang i salget igen.

”Vi spiller ud med en række konkrete forslag. Vi skal fjerne bureaukratisk bøvl og støtte eksportvirksomhederne bedre. Og så skal vi have flere folk ude på ambassaderne, som er dedikeret til at arbejde for at sætte lokale aktører i forbindelse med danske virksomheder. Det skal være en meget klar prioritering for alle ambassader, at der nu skal satses på at vinde ordre hjem til Danmark,” siger Brian Mikkelsen.

Find Dansk Erhvervs eksportanalyse og -forslag herunder.

Dansk eksport før og efter corona

pdf

Download

Dansk Erhvervs eksportforslag

pdf

Download