; ;
Gemt

Facebook byder Amazon op til dans med nyt e-handelstiltag

20. maj 2020

Facebook sætter hårdt ind på at gøre platformen til en e-handelsmarkedsplads og blive en seriøs udfordrer til Amazon. Det meldte koncernen ud tirsdag.

Efter tidligere mislykkede forsøg på at få virksomheder og brugere til at handle gennem Facebook, lægger koncernen nu de helt store kræfter i at få succes med at skabe en udfordrer til Amazon.

”Det er egentlig den første betydningsfulde indsats, som vi vil foretage i at tage det næste handelskridt,” udtalte Mark Zuckerberg, CEO og stifter hos Facebook, i et interview mandag.

Det nye tiltag, Facebook Shops, vil fungere på en række af koncernens platforme, bl.a. Facebook, Instagram og WhatsApp, og give deres 3 milliarder brugere adgang til ét produktkatalog.

Facebook har tidligere forsøgt sig med lignende tiltag uden den store succes, bl.a. med en ”Facebook Page Shop”. Denne gang har Zuckerberg dog selv taget arbejdshandskerne på og er stærkt involveret i processen.

Krisen har fremskyndet handling

Som vi også har set i det danske e-handelslandskab, har coronakrisen fået mange virksomheder til at investere yderligere i nye veje på nettet. Det samme gælder Facebook.

”Vi var godt klar over, at det var vores fremtidige retning at understøtte online handel. Nu sker det bare væsentligt hurtigere,” siger Zuckerberg til det amerikanske medie Business Insider.

Online oprustning over hele linjen

Facebook er dermed det seneste skud af virksomheder, der i den grad øger indsatsen i online innovation. Både Amazon og danske virksomheder som Salling Group og Matas har investeret betydeligt i at nå forbrugerne gennem nye tiltag.

”Det er et endnu et skud på stammen af online initiativer, som vi også har set hos andre af de store aktører, og det bliver interessant at se, om Facebook kan lykkes med at gå Amazon lidt på klingen med en online markedsplads. Det bliver nogle spændende tider, vi går i møde,” konkluderer Niels Ralund, FDIH’s tidl. administrerende direktør.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil