{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. marts 2020
I december 2019 kom regeringen til enighed med en række partier om at stå bag en ny tobaksplan. Det blev et bredt forlig med deltagelse af alle partier, med undtagelse af Liberal Alliance, Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti.
Læs mere om den nye nationale tobaksplan her: Enighed om ny national handlingsplan for tobak.
Den nye nationale handlingsplan for tobak præsenterede ni overordnede initiativer, der har til hensigt at stoppe og forebygge børn og unges rygning og nikotinafhængighed. De fleste tiltag får konsekvenser for detailhandlen, da tiltagene blandt andet omfatter et udstillingsforbud, neutrale tobakspakker og en fordobling af bøderne for at overtræde reglerne om salgsaldersgrænser. De skal ses i sammenhæng med initiativerne i finansloven – herunder navnlig stigningerne i tobaksafgifterne, ekstra afsatte midler til kontrol af salgsaldersgrænserne samt forsøg med rygestopkurser og rygestopmedicin.
Dansk Erhverv modtog udkastet til lovforslaget og har afgivet høringssvar på det. Selvom udkastet indeholder nogle gode initiativer, har Dansk Erhverv konstateret flere tiltag, der kan give detailhandlen unødvendige byrder. Visse steder er bestemmelserne i udkastet modstridende. Vi håber, at det er utilsigtet, og arbejder for, at det endelige lovforslag vil blive ændret.
Skjulte skilte ved kassen vil give lange køer
Som et af de centrale tiltag for at reducere rygning blandt unge er aftaleparterne blevet enige om at indføre et udstillingsforbud for tobak i butikkerne. Dansk Erhverv har bakket op om dette tiltag, såfremt det gælder alle salgssteder for tobak, uanset areal og omsætning, og med den forudsætning, at der skal være metodefrihed for butikkerne. Derfor er det også positivt, at dette er med i udkastet til lovforslaget.
Det er dog væsentligt, at der rent faktisk bliver reel metodefrihed for butikkerne til at vælge den løsning, de finder bedst, så længe den gemmer tobakken væk for kunderne. Derfor er det vigtigt, at der ikke kommer andre begrænsninger i bestemmelserne, der indirekte undergraver metodefriheden. Dette gælder eksempelvis muligheden for at have en sortimentsliste, der er nødvendig for en selvbetjeningsløsning ved kassen. Der er lagt op til, at udstillingsforbuddet skal træde i kraft fra den 1. januar 2021.
Desværre er der også lagt op til, at Sundhedsstyrelsens lovpligtige skilte med salgsaldersgrænser, som blev indført sidste år, nu skal gemmes væk – indtil selve salgssituationen. Hvordan dette skal foregå i praksis, er svært at forestille sig, ligesom det er svært at se, hvordan salgsaldersgrænseskiltene skulle kunne have en markedsførende effekt i forhold til tobak. Dansk Erhverv har påpeget dette i høringssvaret, og vi håber, at tiltaget er utilsigtet og vil blive ændret i det endelige lovudkast.
Læs mere om regler for skiltning her: Nye regler for skiltning af aldersgrænser for tobak og alkohol.
Derudover lægger lovforslaget op til, at butikkerne gerne må have neutralt udformede skilte med priser og udvalg af tobak – men denne må først vises, såfremt kunden efterspørger det. Også her har Dansk Erhverv påpeget det uhensigtsmæssige i at komplicere opgaven for ekspedienten, der bør koncentrere sig om sit arbejde og håndhævelsen af salgsaldersgrænserne.
Dansk Erhverv frygter, at begge af ovenstående tiltag kan give markant længere ekspeditionstid ved betalingskasserne og dermed give lange køer, uden at det gavner formålet med loven. Derfor foreslår Dansk Erhverv i høringssvaret, at disse tiltag laves om, så neutrale prisskilte må hænge ved kassen, samt at salgsaldersgrænseskilte enten skal være fremme hele tiden, som i dag, eller at butikken slet ikke skal være forpligtet til at vise dem.
Skærpet strafniveau skal ske på konkret vurdering
Den nye nationale plan mod tobak lægger også op til en markant forhøjelse af bødeniveauet samt skærpede sanktioner i form af en frakendelse af retten til at markedsføre tobak i en kortere periode, ved gentagne overtrædelse af salgsaldersgrænserne for tobak.
Dansk Erhverv har påpeget det vigtige i, at denne slags sanktioner kun sker på baggrund af proces, hvor der blandt andet bør tages højde for forsætligheden i overtrædelsen. Dette for at give butikkerne et større incitament til at tage initiativer til at overholde salgsaldersgrænserne.
Udover ovennævnte kritikpunkter har Dansk Erhverv også kommenteret beregningerne af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved lovgivningen, definitionerne på tobakssurrogater samt ikrafttrædelsesdatoerne for de enkelte tiltag, blandt andet.
Hele høringssvaret fra Dansk Erhverv kan læses her: