Gemt

Du må ikke gøre det besværligt for dine kunder at opsige en aftale

03. november 2020

Forbrugerombudsmanden har givet tre forbrugere ret i, at virksomhederne ikke kan stille krav om fysisk fremmøde eller afsendelse af fysisk brev, når en aftale skal opsiges. Du kan heller ikke stille krav om, at opsigelse alene kan ske telefonisk.

Opsigelse skal være enkelt og nemt
Forbrugerombudsmanden har i tre sager mod tre forskellige virksomheder slået fast, at det er et urimeligt aftalevilkår, hvis en virksomhed gør det svært at komme ud af aftalen. Det skal derimod være nemt og enkelt for forbrugerne at komme ud af aftalen. Hvis en virksomhed stiller meget specifikke krav til, at opsigelse skal ske på en bestemt måde, skal virksomheden dokumentere, at der er saglige grunde til, at opsigelsen skal ske på en ganske særlig måde.

Fysisk fremmøde og kun telefonisk opsigelse var ikke i orden
I de konkrete sager havde to virksomheder skrevet i deres vilkår, at forbrugerne alene kunne opsige deres aftaler, hvis de mødte fysisk op hos virksomheden. Den ene virksomhed accepterede dog også opsigelser, der blev sendt med fysisk brev. Forbrugerombudsmanden vurderede dog i begge sager, at virksomhedernes krav var i strid med markedsføringslovens regler om god skik. De to virksomheder har derfor rettet i deres vilkår.

En tredje virksomhed gav på sin hjemmeside forbrugerne det indtryk, at de kun kunne opsige deres aftale med virksomheden, hvis de ringede til virksomheden eller bestilte et opkald fra virksomheden. Her vurderede forbrugerombudsmanden også, at et sådan vilkår var i strid med reglerne. Virksomheden har derfor ændret praksis vedrørende forbrugernes opsigelse.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil