{{title}}
{{body}}
;
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
Følgende er nu registreret og vil danne grundlag for kontingentopkrævningen.
Samlet lønsum: {{formattedPayrollFunction}}
Antal ansatte: {{payrollRegistration.numberOfEmployees}}
Antal ansatte d. 30/9: {{payrollRegistration.numberOfEmployees309}}
Vi har sendt dig en kvittering pr. mail.
Har du rettelser, bedes du besvare den mail, vi har sendt dig eller kontakte os per telefon på {{MemberDepartmentPhonenumber}}.
Med venlig hilsen
Økonomisekretariatet
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
10. november 2020
De tre butikker er såkaldte medlems- eller fordelsklubber, hvor forbrugere kan købe varer billigt mod at betale et fast løbende abonnement på 89 kr. Når kunden køber den første vare, bliver der samtidig tegnet et abonnement. Det sker typisk, uden at kunden selv gennem en aktiv handling lægger abonnementet i kurven. Bagefter trækker netbutikken løbende betalingen for abonnementet.
De tre netbutikker har efter forbrugerombudsmandens opfattelse ikke gjort det tydeligt nok for kunderne, at de også tegnede et løbende abonnement. Forbrugeraftalelovens oplysningskrav er heller ikke opfyldt, og det betyder, at alle aftaler er ugyldige, og herudover er betaling af abonnementerne ikke autoriserede af kunderne.
Det er første gang, at Forbrugerombudsmanden kræver, at netbutikkerne tilbagebetaler alt, hvad butikkerne igennem 3 år har trukket i abonnementsbetaling. Der kan være tale om meget store beløb. Når Forbrugerombudsmanden har valgt at gå tre år tilbage, skyldes det, at tilbagebetalingskrav forældes efter tre år.
Forbrugerombudsmanden har også politianmeldt fordelsklubberne.
Hvad har de tre netbutikker gjort forkert?
Sådan følger du reglerne
Forbrugerombudsmanden har skrevet en guide til, hvordan en fordelsklub kan opfylde sin oplysningspligt, så man sikrer sig, at kunden er klar over, at der indgås en abonnementsaftale. Følger man guidens anvisninger, kan man som fordelsklub være sikker på, at man ikke mødes med krav om tilbagebetaling og politianmeldelser.