Gemt

Zalando topper – her er de største digitale tøjbutikker i Danmark

09. november 2020

Zalando befinder sig på en overlegen førsteplads over forbrugernes mest benyttede online tøj- og skobutikker. Det viser en ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv, som kaster lys over det digitale tøjsalg i de første tre kvartaler af 2020.

imageakjnm.png

Zalando har flere år i træk tronet øverst på listen over de største netbutikker i Danmark, og derfor er det heller ikke overraskende, at den tyske gigant topper listen over de største digitale tøjbutikker i Danmark.

”Men jeg må sige, at jeg er overrasket over, hvor store Zalando er. De er altså markant større, end de nærmest konkurrenter er tilsammen. Det er bemærkelsesværdigt,” lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, der står bag analysen af, hvor og hvordan de danske forbrugere køber tøj og sko online.

Zalando er førstevalget i alle forbrugergrupper – unge, singler/par, børnefamilier, midaldrende og pensionister – når det kommer til den netbutik, de senest har handlet i. 

Det er dog især de yngre aldersgrupper, som shopper mest hos Zalando. Lidt over hver fjerde unge forbruger på nettet svarer, at de senest har handlet hos Zalando, mens det samme gør sig gældende for godt hver femte blandt singler/par og børnefamilier. Blandt midaldrende og pensionister er det cirka hver tiende, der senest har handlet hos Zalando.

Hviler ikke på laurbærrene
Nordisk Chef hos Zalando, David Hejgaard, siger, at forbrugernes stigende interesse for nethandel motiverer Zalando til fortsat at køre for fuldt blus:

“Vores strategi og visionen om at blive udgangspunktet for mode i Europa - og for vores danske kunder - gør det muligt for os at omsætte den accelererede interesse for onlineshopping til forretningsmuligheder for os selv og vores partnere. Vi vil fortsætte med at investere i at skabe en stærk vækst også efter 2020 ved at holde fast i vores prioriteter: At udvide vores aktive kundebase, opbygge et tættere forhold til vores kunder og fortsætte overgangen til at blive en platform.”

Udenlandske netbutikker dominerer listen
Mens førstepladsen for flest online handler går til Zalando, går andenpladsen til en anden berømt tøjgigant – nemlig H&M. Det er dog ikke et tæt løb, for mens Zalando står for knap hver femte handel, står H&M for knap hver tiende.

Tredje-, fjerde- og femtepladsen går til henholdsvis Boozt, Magasin og Asos, som snupper henholdsvis 4% og 3% af handlerne. Der er flest unge, der handler på Zalando – lidt over hver femte – mens børnefamilier er dem, der handler mest på H&M.

Tøj, sko og accessories

pdf

Download

Kontakt os