{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
01. oktober 2020
En fordelsklub er en abonnementsløsning, hvor kunden betaler en fast pris hver måned for at kunne købe varer (eller ydelser) til noget, der ligner indkøbspriser.
Problemet er, at kunden ikke selv vælger abonnementet ved at lægge det i kurven ved indgåelse af aftalen. Derimod lægges abonnementet automatisk i kurven, når kunden køber den første vare. Derfor overser en del forbrugere, at de tegner et abonnement.
Når en virksomhed driver en fordelsklub, stiller Forbrugerforbrugerombudsmanden strenge krav til virksomhedens markedsføring: Lige når kunden er på vej ind på siden, skal det tydeligt oplyses, at køb forudsætter, at der tegnes et abonnement, og at der tegnes et abonnement første gang en vare lægges i kurven. Det gælder uanset, hvor annoncering sker og uanset, hvordan kunden kommer ind på siden. Herudover skal det på varekortet, i kurven, på opsamlingssiden, i tjek ud og på betalingssiden fremhæves, at der også tegnes et abonnement.
”Det er svært for virksomhederne at sætte sig ind i, hvordan markedsføringen virker på forbrugere, der ikke kender konceptet. De har ikke til hensigt at vildlede kunderne, og synes selv, at det fremgår meget tydeligt, at kunden tegner et abonnement”, forklarer chefjurist i FDIH Tina Morell, og fortsætter: ”Det er ikke bare et spørgsmål om at oplyse, at kunden tegner et abonnement. Det skal oplyses tydeligt lige fra starten af et bestillingsforløb.”
Tina Morell opfordrer virksomheder, der driver en fordelsklub, eller som planlægger at starte en fordelsklub, til at læse Forbrugerombudsmandens Kvik-guide om ”Webshops salg af abonnementer” grundigt. De vil sikkert blive overraskede over, hvor strenge krav der stilles. Medlemmer af FDIH har også mulighed for at få hjælp fra Tina.
Forbrugerombudsmandens guide forklarer, hvad og hvordan man skal oplyse om abonnementet, hvis man vil undgå at få Forbrugerombudsmanden på nakken.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.