Gemt

To virksomheder politianmeldt for at vildlede om abonnementer

08. oktober 2020

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt to virksomheder, der efter hendes opfattelse ikke har givet forbrugerne tydelig information om, at forbrugerne automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på virksomhedernes hjemmesider.

Abonnementsdelen var ikke tydelig nok
Begge de politianmeldte virksomheder har hjemmesider, hvor forbrugerne kun kan købe produkter, hvis de samtidig tilmelder sig et løbende abonnement med en månedlig betaling på henholdsvis 69 og 89 kroner per måned. De to virksomheder er blevet politianmeldt, da hjemmesiderne ikke tydeligt nok gjorde forbrugerne opmærksomme på, at de samtidig med købet af konkrete produkter også tilmeldte sig et løbende abonnement med en fast månedlig betaling. Det er derfor forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomhederne har overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud.

Forbrugerne kan få abonnementsbetalingerne tilbage
Udover at de to virksomheder risikerer bøder for vildledende markedsføring, er det også forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugere, der er blevet opkrævet betaling for abonnementerne, har krav på at få abonnementsbetalingerne tilbage. Det skyldes, at forbrugeraftaleloven stiller klare krav til, hvilke oplysninger forbrugerne skal have, før de accepterer en aftale. Hvis forbrugerne ikke får de oplysninger, der står i loven, er aftalen ugyldig og forbrugerne er derfor ikke bundet af abonnementsaftalen.

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål vedrørende markedsføringsloven eller forbrugeraftaleloven, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.

Læs hele Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her.

Se også Forbrugerombudsmandens guide til webshop-salg af abonnementer.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil