{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
08. oktober 2020
Abonnementsdelen var ikke tydelig nok
Begge de politianmeldte virksomheder har hjemmesider, hvor forbrugerne kun kan købe produkter, hvis de samtidig tilmelder sig et løbende abonnement med en månedlig betaling på henholdsvis 69 og 89 kroner per måned. De to virksomheder er blevet politianmeldt, da hjemmesiderne ikke tydeligt nok gjorde forbrugerne opmærksomme på, at de samtidig med købet af konkrete produkter også tilmeldte sig et løbende abonnement med en fast månedlig betaling. Det er derfor forbrugerombudsmandens vurdering, at virksomhederne har overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud.
Forbrugerne kan få abonnementsbetalingerne tilbage
Udover at de to virksomheder risikerer bøder for vildledende markedsføring, er det også forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugere, der er blevet opkrævet betaling for abonnementerne, har krav på at få abonnementsbetalingerne tilbage. Det skyldes, at forbrugeraftaleloven stiller klare krav til, hvilke oplysninger forbrugerne skal have, før de accepterer en aftale. Hvis forbrugerne ikke får de oplysninger, der står i loven, er aftalen ugyldig og forbrugerne er derfor ikke bundet af abonnementsaftalen.
Hvis du er medlem af Dansk Erhverv og har spørgsmål vedrørende markedsføringsloven eller forbrugeraftaleloven, er du altid velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister.
Læs hele Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse her.
Se også Forbrugerombudsmandens guide til webshop-salg af abonnementer.