Gemt

Bortvist for at slette e-mails og kalenderaftaler

15. september 2020

En sælger i opsagt stilling slettede sine arbejdsmails og kalenderaftaler og gemte ikke visitkort fra kunder. Landsretten fandt, at sælgeren havde handlet illoyalt, og det var derfor berettiget at bortvise ham. Dansk Erhverv førte sagen for virksomheden.

 

Grov misligholdelse berettiger bortvisning
Hvis en medarbejder groft misligholder sine pligter i ansættelsesforholdet, er arbejdsgiveren berettiget til at afbryde ansættelsesforholdet med øjeblikkelig virkning – dvs. en bortvisning. Nogle forhold er i sig selv så grove, at de kan begrunde en bortvisning, mens andre forhold kan udgøre en bortvisningsgrund, fordi arbejdsgiver på forhånd har gjort det klart fx i interne retningslinjer, at der bliver lagt særlig vægt på netop det pågældende forhold.

Sagen kort
I en sag, som Dansk Erhverv har ført for en medlemsvirksomhed, blev en sælger i et rekrutterings- og vikarbureau med ca. 11 måneders anciennitet opsagt, fordi han ikke fik gennemført tilstrækkelig mange salg. Kort efter opsigelsen sygemeldte han sig, fordi han fandt det for psykisk belastende at gå på arbejde. Otte dage efter sin sygemelding blev sælgeren bortvist, da virksomheden konstaterede, at sælgeren havde slettet sine arbejdsmails og kalenderaftaler i både indbakken og i papirkurven. Virksomheden konstaterede også, at kunders visitkort var blevet fjernet fra sælgerens skrivebord.

Det fremgik af virksomhedens personalehåndbog, at alle e-mails til kunder/kandidater og aftaler, der blev lagt i kalenderen, og som blev gemt på virksomhedens it-system, tilhørte virksomheden.

Sælgeren forklarede, at han ikke havde slettet e-mails eller kalenderaftaler, som havde en værdi for virksomheden. Kundeoplysninger fra visitkortene havde han lagt ind i de relevante it-systemer.

Da virksomheden fastholdt bortvisningen, indbragte sælgeren sagen for retten.

Landsretten frifandt virksomheden
Byretten lagde vægt på, at sælgeren i et tilfælde havde videresendt en mailkorrespondance med en kunde til en kollega, og at de manglende oplysninger med undtagelse af kalenderaftaler kunne genfindes i andre af virksomhedens it-systemer. Byretten lagde også vægt på, at medarbejderen ikke havde modtaget retningslinjer for oprydning i Outlook, ligesom han heller ikke var blevet hørt forud for bortvisningen. Byretten fandt derfor, at medarbejderens adfærd kunne have berettiget til en opsigelse, men ikke til en bortvisning.

Vestre Landsrets flertal fandt, modsat byretten, at bortvisningen var berettiget. Landsretten lagde vægt på, at det var usandsynligt, at der ikke var blevet slettet e-mails af betydning for virksomheden, og at der heller ikke skulle være booket aftaler med kunder i sælgerens kalender i perioden, der skulle finde sted efter fratrædelsen.

Samlet set var det derfor landsrettens vurdering, at sletningerne var udtryk for illoyal adfærd, som indebar en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet, og det gjorde ingen forskel, at de slettede oplysninger helt eller delvist måtte kunne findes via andre it-systemer i virksomheden, idet sletningen under alle omstændigheder indebar, at arbejdet hermed blev vanskeliggjort.

Bortvisningen af sælgeren var derfor berettiget.

Dansk Erhverv bemærker
Dommen viser, at det som udgangspunkt vil være væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet at slette arbejdsrelaterede oplysninger, som har betydning og værdi for virksomheden. Dette gælder, uanset om oplysningerne evt. måtte kunne genskabes helt eller delvist via andre it-systemer i virksomheden. Det er dog altid en konkret vurdering, om en misligholdelse kan berettige til en bortvisning, og der kan indgå mange forskellige elementer i bedømmelsen af, om det er tilfældet.

Dansk Erhverv anbefaler medlemsvirksomhederne at rette henvendelse, hvis de påtænker at bortvise en medarbejder.