Gemt

Brugen af smartphones til e-handel boomer

14. september 2020

Hver femte køb på nettet bliver gennemført via en betalingsapp, som dermed fortsætter med at hale ind på betalingskortene. Samtidig skruer forbrugerne også op for brugen af smartphones i søge- og købsprocessen.

Smartphones er efterhånden blevet en uundværlig del af de fleste danskeres dagligdag. Den er vores kontakt til resten af omverdenen, vores kamera, vores kalender, vores tidsrøver og den er i stigende grad også vores indkøbsredskab.

Faktisk bliver hver tredje onlinekøb nu foretaget på mobilen, og over halvdelen af onlineforbrugerne laver deres købs-research på mobile enheder (smartphones og tablets).

”På blot to år er der sket en stigning på henholdsvis 10 procentpoint for forbrugere, som bruger deres smartphones til købs-research, og 13 procentpoint for forbrugere, som foretager selve købet på mobilen. Når vi samtidig ved, at det især er de yngre og børnefamilier, der bruger smartphones, så er det formodentligt blot et spørgsmål om kort tid, før telefonen bliver den primære måde at handle online på,” siger Simon Bjerremann, tidl. analysechef i FDIH.

Nemme køb på telefonen – komplekse køb på computeren

Der er en klar tendens til, at computeren oftest benyttes til køb af de større og mere komplicerede køb – eksempelvis It-udstyr eller tilbehør til både og biler – mens take away og hverdagstransport typisk bliver købt på telefonen.

”Købene handler dog selvsagt også om forbrugerne. Eksempelvis kan det måske virke lidt overraskende, at der bliver købt meget baby- og småbørnsudstyr via smartphones, men det hænger sammen med, at børnefamilierne er de mest telefonglade forbrugere,” forklarer Simon Bjerremann.

Mobilbetalinger eksploderer

Det stigende antal køb via smartphones smitter også af på, hvordan forbrugeren betaler.

Andelen af betalinger med betalingsapps er steget fra 14,6 % til 19,5 % og dermed haler betalingsformen ind på betalingskort, der stadig er den mest benyttede betalingsmulighed.   

”Det er en markant stigning, men det mest interessante er dog, at mere end hver fjerde forbruger faktisk foretrækker at betale via en betalinsapp. Der må altså være nogle netbutikker, som ”skuffer” forbrugerne ved ikke at tilbyde denne betalingsform,” siger Simon Bjerremann.

Ifølge analysechefen er der god grund til at tro, at andelen af mobilbetalinger vil stige i de kommende år.

”MobilePay sidder solidt på markedet, men nu er giganter som Apple, Google og Samsung også ved at røre på sig og for alvor introducere deres egne løsninger. Det ville være mærkeligt, hvis det ikke giver endnu flere mobilbetalinger.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent