; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden: Et miljøtillæg skal være begrundet i miljømæssige forhold

09. september 2020

Det var vildledende at bruge udtrykket ”miljøtillæg” om et pristillæg, der ikke var begrundet i miljømæssige forhold. Tre dealsites er blevet politianmeldt for vildledende prisoplysninger. Det ene dealsite har vedtaget en bøde på 120.000 kr.

Det er normalt ikke ulovligt at opkræve et pristillæg, men man skal tænke over, hvad man kalder tillægget. Det viser en ny udtalelse fra Forbrugerombudsmanden. Det kan fx være vildledende at kalde et pristillæg for et miljøtillæg, hvis det ikke er begrundet i miljømæssige forhold.

Pristillæg – uanset hvad de kaldes - er en del af en vares eller en ydelses pris. Derfor skal det oplyses tydeligt i umiddelbar forbindelse med, at prisen for varen eller ydelsen første gang oplyses, at der beregnes et pristillæg. Det havde de tre dealsites ikke sørget for.

De nævnte sager vedrørte markedsføring af hotel- eller kroophold, men det samme må antages at gælde ved salg af varer og andre tjenesteydelser.

Vil du vide mere om miljømarkedsføring, kan du se nedenstående webinar, som giver dig en kort indføring i emnet. 

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent