Gemt

Forbrugerombudsmanden slår fast: Sådan må du bruge udtrykket ”ingen binding” i din markedsføring

01. september 2020

Udsagnet ”ingen binding” må anvendes ved markedsføring af aftaler om løbende levering af varer, hvis aftalen kan opsiges fra dag til dag. Kunden må kun være forpligtet til at betale for varer, der er afsendt på opsigelsestidspunktet, hvis det er oplyst, og det fremgår, hvornår varerne sendes.

En virksomhed, der sælger abonnementer på løbende levering af ”overraskelseskasser” med fysiske produkter, bad Forbrugerombudsmanden vurdere, om virksomhedens brug af udsagnet ”ingen binding” i markedsføringen var lovlig. Virksomheden oplyste, at kunderne er forpligtet til at betale for kasser, der allerede er sendt på opsigelsestidspunktet, men endnu ikke modtaget.  

Forbrugerombudsmanden udtalte, at udsagnet ”ingen binding” må bruges i forbindelse med markedsføringen, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • Abonnementet skal kunne opsiges når som helst, dvs. fra dag til dag (kan abonnementet ikke det, vil det være vildledende at bruge ”ingen binding”).
  • Kunder må kun være forpligtet til at betale for bokse, der er afsendt, og boksen må ikke være unødigt længe undervejs.
  • Kunden skal være oplyst om, hvornår boksen afsendes. Dette skal som minimum stå i abonnementsbetingelserne.
  • Kunden skal være klar over, at han bliver forpligtet til at betale for boksen, hvis ikke abonnementet opsiges inden næste boks afsendes.
  • Kunden skal ved aftaleindgåelsen være oplyst tydeligt om, at han eller hun indgår en aftale om et abonnement om fremtidige bokse.
  • Markedsføringen må i øvrigt ikke give det indtryk, at kunden kun køber én boks, når kunden i virkeligheden tegner et abonnement løbende levering af bokse.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.