{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
08. september 2020
En virksomhed oplyste, at de ville markedsføre sig via LinkedIn ved at vise reklamer i LinkedIn-brugernes indbakker gennem annonceringsformen Conversation Ads.
Conversation Ads bliver vist ved, at en annoncør vælger en målgruppe, der skal se reklamerne. Annoncøren ved ikke, hvem de enkelte personer i målgruppen er. Grafisk fremstår reklamen som en privatbesked, men den er markeret som ”sponsoreret”.
LinkedIn oplyser på deres hjemmeside, at reklamerne bliver vist på baggrund af en liveauktion mellem annoncørerne. Auktionsvinderen bliver bestemt ud fra annoncørens bud sammenholdt med reklamens relevans for den enkelte bruger.
Spamforbuddet
En virksomhed må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Det fremgår af markedsføringslovens § 10, stk. 1, også kaldet ”spamforbuddet”.
For at reklamer, som bliver vist via Conversation Ads, er elektronisk post, skal de:
Definitionen af elektronisk post er teknologineutral og skal fortolkes bredt. Der er således tale om et dynamisk begreb, der til enhver tid skal ses i lyset af markedsudviklingen og den teknologiske udvikling.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at markedsføring sendt via Conversation Ads blev leveret til LinkedIn-brugerne på en måde, der var omfattet af elektronisk post-begrebet. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på nedenstående.
Sendes via et offentligt kommunikationsnet:
Selvom virksomheden ikke har kendskab til, hvem der vil modtage markedsføringen, ved LinkedIn hvem de konkrete brugere i målgruppen er. Da begrebet skal fortolkes i overensstemmelse med bestemmelsens beskyttelseshensyn, var det Forbrugerombudsmandens vurdering, at uanset at afsendelsen bliver foretaget på baggrund af en algoritme og uden egentlig indblanding fra fysiske personer, bliver markedsføringen ”sendt” til modtagerne.
Meddelelsen lagres, indtil den hentes af modtageren:
Markedsføringen ligger i brugerens indbakke sammen med brugerens privatbeskeder. Når brugeren henter sine beskeder, hentes samtidig markedsføringen. Markedsføringen lagres derfor sammen med brugerens beskeder.
Bestemt modtagers elektroniske adresse:
Markedsføringen sendes via Conversation Ads til en bestemt persons elektroniske adresse, selvom annoncøren ikke har kendskab til, hvem personen er. Det var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse uden betydning, at valget af de enkelte modtagere ville ske på baggrund af et tilfældighedsprincip eller en algoritme. Markedsføringen bliver derfor leveret til en bestemt modtagers elektroniske adresse.
På den baggrund vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføring, der bliver sendt via Conversation Ads, er omfattet af spamforbuddets regler. Markedsføringen ville derfor alene kunne sendes til modtagere, der har givet sit forudgående samtykke hertil.
Er du i tvivl om din virksomheds markedsføring overholder reglerne?
Medlemmer af Dansk Erhverv kan få et juridisk tjek af deres markedsføringsaktiviteter, så spørg os gerne, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomheds kampagner mv. er korrekt udformet.