Gemt

Hvornår må du bruge ”ingen binding” i markedsføringen af dit abonnement?

Nyhed

08. september 2020

En ny udtalelse fra Forbrugerombudsmanden viser, at der er en række betingelser, der skal være opfyldt, hvis du vil markedsføre dit abonnement med udsagnet ”ingen binding”. Blandt andet skal abonnementet kunne opsiges fra dag til dag.

I den konkrete sag havde en erhvervsdrivende, der tilbyder abonnementer på løbende levering af overraskelseskasser, spurgt Forbrugerombudsmanden, om det var lovligt at markedsføre ordningen med ordene ”ingen binding”, selvom kunderne var forpligtede til at betale for kasser, der var afsendt fra den erhvervsdrivende men endnu ikke modtaget hos forbrugeren.

En række betingelser skal være opfyldt
Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at hvis de ønskede at benytte udsagnet ”ingen binding” var det en betingelse, at abonnementet var uden binding og at det kunne opsiges når som helst og med virkning fra dag til dag. I den konkrete sag, hvor der var tale om salg af fysiske varer som sendes med posten, ville den erhvervsdrivende som udgangspunkt godt kunne bruge ordene ”ingen binding” - også selvom forbrugerne var forpligtede til at betale for varer, der allerede var afsendt på det tidspunkt, hvor forbrugeren opsagde sit abonnement.

Forbrugerombudsmanden oplyste dog ligeledes, at det skal oplyses klart og tydeligt for forbrugeren i forbindelse med indgåelsen af abonnementsaftalen, at forbrugeren tegner et abonnement på løbende levering af varer - og ikke kun en enkelt levering. Forbrugeren skal med andre ord være klar over, at der skal betales for fremtidig levering af varer, hvis ikke abonnementet opsiges.

Pakken må ikke være unødigt længe undervejs
Forbrugerombudsmanden oplyste også, at pakken ikke måtte være unødigt længe undervejs og at forbrugerne på forhånd skal være oplyste om, hvornår kassen sendes. Denne oplysning skal som minimum fremgå af handelsbetingelserne og kan for eksempel være, at ”varen sendes sidste hverdag i måneden.”

Hvis du er medlem af Dansk Erhverv, kan du altid kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til for eksempel abonnementsløsninger.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil