Stil skarpt – Vejarbejde kræver fokus
Antallet af ulykker ved vejarbejder er fortsat stigende, og mere end hver anden dag går det galt ved et vejarbejde i Danmark. Derfor kører Vejdirektoratet kampagnen ”Stil skarpt – Vejarbejde kræver fokus”.
Med Vejdirektoratets kampagne ”Stil skarpt – Vejarbejde kræver fokus” opfordres bilister til at skrue op for opmærksomheden ved vejarbejder og dermed nedbringe antallet af ulykker til gavn for dem, der arbejder på vejen og for bilisterne selv.
Baggrunden for kampagnen er, at antallet af ulykker ved vejarbejder er i vækst. De sidste fem år er antallet af ulykker ved vejarbejder steget fra 208 til 318 om året. Det er i gennemsnit mere end en ulykke hver anden dag. Og antallet af personskader er i samme periode steget fra 55 til 73.
I finder link til statistikken her: Fart og vejarbejde - Sæt farten ned.
Hovedbudskabet i kampagnen er derfor, at trafikanterne skal huske, at deres fokus på kørslen er afgørende, når de kører ved et vejarbejde.
Kampagnen løber i uge 34-37 og vil være synlig på skilte langs udvalgte vejarbejder (Fynske Motorvej, Rute 11 i Ribe, Sallingsundbroen og Ny Lillebæltsbro) samt ved kortere slidlagsarbejder på Sjælland, på plakater udendørs og indendørs på rastepladser langs motorvejene, i biograferne og i DR OBS. På de sociale medier vil kampagnefilmen og fakta omkring ulykker ved vejarbejde blive distribueret i kampagneperioden. Kampagnen kørte første gang i efteråret 2019.
Del kampagnen
Du kan være med i kampagnen ved at dele indhold på din organisations kanaler:
- Læs mere om kampagnen på Vejdirektoratets hjemmeside: Stil skarpt - Vejarbejde kræver fokus.
- Hvis du eller din organisation vil være med til at udbrede budskabet, kan du hente kampagnemateriale her: Stil skarpt - Vejarbejde kræver fokus (kampagnemateriale).
- Du kan også følge kampagnen her, og dele de opslag, der løbende kommer i kampagneperioden: Facebook - Vejdirektoratet.
- Ønsker du at læse mere om vejarbejde og fart, kan du besøge temasiden: Fart og vejarbejde - Sæt farten ned.