Gemt

Karina Lohse satte strøm til en 110 år gammel tøjbutik: Netbutikken skal sikre vores fysiske butik

22. april 2021

Fra butikken Hos Lohse er der i mere end 100 år blevet solgt tøj i Nakskov. Da Karina Lohse overtog butikken i 2015, var målet klart: Den gamle butik skulle på nettet. Det kom den, og i dag er butikken godt på vej til at blive forvandlet fra en fysisk butik med en netbutik til en netbutik med showroom.  

Hele interviewet kan ses 36 min. inde i videoen øverst. De første 36 min. er også interessante. Her møder du East of Copenhagen. Se hele webinarserien "Kom godt fra start online" her.

Karina Lohse er 5. generationskøbmand i butikken Hos Lohse, der har eksisteret i 110 år, og så har hun aldrig været i tvivl: Når hun overtog familieforetaget, skulle butikken rykke online.  

Jeg har en masse historie med mig og en masse respekt for, at huset også skal ligge der, når jeg skal videre. Jeg overtog fra mine forældre i 2015, og på det tidspunkt vidste jeg godt, at vi skulle på nettet. Det skulle være mit bidrag til historien om Hos Lohse.

Som sagt, så gjort. I 2017 kunne de første kunder klikke sig ind på hoslohse.dk. Noget af en præstation af den kvindelige købmand, der ikke havde nogen form for erfaring eller ekspertise med e-handel.  

"Jeg overtog fra mine forældre i 2015, og på det tidspunkt vidste jeg godt, at vi skulle på nettet. Det skulle være mit bidrag til historien om Hos Lohse."

”Min indstilling er, at hvis du møder en udfordring, så spring ud i det. Så vi begyndte på en masse kurser, der gjorde os klogere på området, så vi bedre kunne forklare, hvad vi ville, når vi holdt møder med mulige samarbejdspartnere. Det var i høj grad learning by doing, men alle de små skridt, som kan føles som ingenting, hjælper til en større forståelse.” 

Hvad er din ambition? 
En af de vigtigste erfaringer, som Karina Lohse har gjort sig, er at, man skal have styr på sine ambitioner: skal det være en butik, der supplerer den fysiske, skal det være den primære salgskanal eller skal det bare være et hyggeprojekt? 

”Ambitionen skal man have lagt fast. Fordi den ambition, den skal sidde rigtig grundigt i din mave. Når først du møder udfordringerne, så skal du være parat til at kunne tage de ting op imod hinanden, og sige, jamen det kan godt være, at det er lidt hårdt lige nu, men det er fordi din ambition er det og det, og så bliver du nødt til at skulle igennem de her forløb, for at indfri den.” 

"Webshoppen koster rigtig meget tid. Det er ligesom, hvis du åbner butik nummer 2. Hvis man virkelig vil noget med det her, så koster det rigtig mange mandetimer."

Karina Lohse er købmand, og alle købmænd er bange for at kaste penge efter noget, som man ikke får igen for. Derfor ville Karina Lohse og hendes team helst klare alt selv til at begynde med. 

”Vi var meget forsigtige, og vi skulle helst klare alting selv. Jeg havde sådan en idé om, at den her webshop, der er sådan noget, vi skal klare om aftenen og om eftermiddagen, eller når der ikke er nogen kunder.”  

Den tilgang virkede ikke og så var det tid til et valg: enten bliver der satset benhårdt på webshoppen eller også bliver den lukket ned.  

”Webshoppen koster rigtig meget tid. Det er ligesom, hvis du åbner butik nummer 2. Hvis man virkelig vil noget med det her, så koster det rigtig mange mandetimer.”  

Karina Lohse besluttede, at nu skulle det være, hun satsede og kastede nogle penge i det, som hun ikke vidste, om hun ville få igen. 

Jeg kan også godt pudse vinduer, men.. 
En del af pengene er blevet brugt på hjælp udefra. Når man sælger på nettet, er der en masse, man skal have styr. Det gælder alt fra markedsføring til teknik og jura. Og det kan være lidt af en jungle, lyder det fra Karina Lohse, som har en klar opfordring til andre, der overvejer nettet: Få nogle, der har styr på det, til at hjælpe dig. 

Det er ligesom vinduespudsere, jeg kan også godt pudse vinduer, men det tager bare monsterlang tid, og der er måske striber på, når jeg er færdig. Vinduespudseren er den halve tid om det, og han har ikke nogen striber på. Det samme gør sig gældende ved e-handel.” 

"Det er ligesom vinduespudsere, jeg kan også godt pudse vinduer, men det tager bare monsterlang tid, og der er måske striber på, når jeg er færdig."

En anden opfordring er, at man opsøger og bruger sit netværk. Karina Lohse savnede i høj grad netværksgrupper, hvor man kunne spørge om alt mellem himmel og jord.  

”Man har bare en masse lavpraktiske spørgsmål så som, hvordan gør man med posten? Hvor køber man emballage? Hvor får man de her lommer som skal sidde på forsiden, som man kan stikke labelen fra PostNord ind i? Eller skal man hellere have GLS? Det ville jeg gerne have haft mulighed for at spørge ligestillede om, og derfor er jeg rigtig glad for, at Dansk Erhverv har arrangeret de her forløb og dannet netværksgruppen. Jeg har stadig masser af spørgsmål, som jeg vil stille i gruppen.”  

Netværksgruppen finder du her 

Netbutikken skal bære forretningen 
HosLohse.dk har godt tre år på bagen og vokser ifølge Karina Lohse ganske godt. Især under coronakrisen er det digitale salg vokset markant - især takket været opslag på Facebook og Instagram. Derfor tror Karina Lohse også på, at hun i 2021 når målet om, at den unge netbutik leverer halvdelen af omsætningen til den mere end 100 år gamle virksomhed. 

"Det er salget på nettet, der skal sikre de fysiske butik."

”Vi har ændret mindset, så jeg ser os som en netbutik med et fysisk showroom på mere end 300 m2.  Handelsmønstret ændrer sig, og selvom jeg er meget stolt af vores fysiske butik, så bliver det netbutikken, der kommer til at bære forretningen. Det er salget på nettet, der skal sikre de fysiske butik.”

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil
Digital Handel

Mathilde Møller

Konsulent