Gemt

Den midlertidige arbejdsfordelingsordning forlænges frem til 31. marts 2022

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 21. december 2021

Folketinget har den 21. december 2021 vedtaget lov om forlængelse af den midlertidige arbejdsfordelingsordning.


Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 10. december 2021 en trepartsaftale om forlængelse af den midlertidige arbejdsfordelingsordning frem til den 31. marts 2022. Aftalen er nu udmøntet ved lov og træder i kraft den 21. december 2021.

Forlængelsen medfører bl.a., at virksomheder helt frem til den 31. marts 2022 fortsat kan sende medarbejdere på arbejdsfordeling, selvom der ikke er hjemmel i en overenskomst eller i øvrigt er indgået kollektiv aftale herom.

Den midlertidige ordning giver større fleksibilitet i forhold til at iværksætte arbejdsfordeling, og virksomhederne skal kun betale løn for arbejdstiden. Lønmodtagerne får en forhøjet dagpengesats og muligheden for uddanne sig i perioderne uden arbejde.

Dansk Erhverv har udarbejdet en vejledning til den nye, midlertidige ordning. Vejledning tilpasses løbende og kan hentes her:

Arbejdsfordeling (danskerhverv.dk)

Den midlertidig ordning indeholder fortsat mulighed for, at virksomheden kan nedsætte arbejdstiden med op til 80 procent frem for de ellers gældende 20-50 procent. Da en nedsættelse af arbejdstiden med op til 80 procent forudsætter, at der er indgået en kollektiv aftale inden for det pågældende overenskomstområde, skal virksomhederne i den forbindelse være opmærksomme på, om der er en sådan (kollektiv) aftale på det pågældende overenskomstområde, og om denne aftale fortsat er gældende i perioden fra 1. januar 2022 til 31. marts 2022. Hvis ikke der er kollektiv aftale, kan arbejdstiden maksimalt nedsættes til 50 procent.

Dansk Erhverv Arbejdsgiver har indgået aftaler om ledighed på op til 80 procent på en række overenskomstområder. Flere er disse aftaler er dog tidsbegrænsede og udløber den 31. december 2021.

Overgangen fra den nye midlertidige arbejdsfordelingsordning til den almindelige arbejdsfordelingsordning efter den 31. marts 2022
Den almindelige arbejdsfordelingsordning fortsætter også efter den 31. marts 2022. Denne ordning er uafhængig af den midlertidige arbejdsfordelingsordning. Dvs. at en virksomhed kan have brugt den midlertidige arbejdsfordelingsordning og dernæst alligevel anvende den almindelige arbejdsfordelingsordning fuldt ud. Men det kræver en ny anmeldelse til jobcentret på de blanketter, der bruges i forbindelse med den almindelige ordning. Det er altså ikke noget, der sker automatisk.

Anmeldelse af en almindelig arbejdsfordeling sker på blanketterne AB 292 og AB 293. Blanketterne kan hentes her: https://info.jobnet.dk/blanketter 

Arbejdsfordelingen skal anmeldes til jobcenteret, hvis arbejdsfordelingen er på højst 13 uger. Anmeldelsen til jobcenteret skal ske senest samtidig med, at arbejdsfordelingen træder i kraft. Jobcenteret skal ikke godkende arbejdsfordelingen, men skal registrere medarbejderne og underrette deres a-kasser om, hvilke medarbejdere der er på fordeling. Herefter er det a-kasserne, der skal vurdere, om medarbejderne kan få udbetalt supplerende dagpenge.

Er arbejdsfordelingen på mere end 13 uger, skal arbejdsfordelingen godkendes af Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR). RAR skal også godkende arbejdsfordelingen, hvis der i de sidste 12 måneder samlet har været almindelig arbejdsfordeling i mere end 13 uger, det vil sige summen af den aktuelle arbejdsfordeling og eventuelle tidligere almindelige arbejdsfordelinger inden for 12 måneder, beregnet ud fra slutdatoen i den aktuelle arbejdsfordeling.

En arbejdsfordelingsordning, der er etableret efter den midlertidige arbejdsfordelingsordning som led i håndteringen af covid-19 og som udløber den 31. marts 2022, indgår ikke i opgørelsen af de 13 uger inden for de seneste 12 måneder i den almindelige arbejdsfordelingsordning. En almindelig arbejdsfordelingsordning, der etableres den 1. april 2022, skal derfor ikke godkendes af RAR.
Kontakt Dansk Erhverv, hvis du har spørgsmål til arbejdsfordelingsordninger.