Gemt

Tyskerne slog rekord på nettet: Shoppede for 83,3 milliarder euro i 2020

03. februar 2021

Den tyske e-handel buldrede frem i 2020 som følge af coronakrisen. Dagligvarer og farmaceutiske produkter har oplevet markant vækst, og hver tredje forbruger er over 60 år. 

Der er blevet e-handlet for fulde gardiner syd for den danske grænse i 2020 – faktisk har tyskerne handlet så meget, at de slår ny rekord med et forbrug på 83,3 milliarder euro. Det er en pæn stigning i forhold til 2019, hvor der blev handlet for 72,6 milliarder euro. 

Årsagen bag kan ikke overraske nogen – det er naturligvis udbruddet af coronavirus og efterfølgende nedlukninger af det tyske samfund, der har spillet en afgørende rolle. Det viser nye tal fra e-handelsforeningen Brevh, som også rapporterer, at én ud af otte euro fra husholdningens udgifter til varer sidste år blev brugt på nettet. 

“De tyske tal og tendenser ligner meget det, vi ser i Danmark. E-handlen buldrer frem, og det er især de ældre, der er begyndt at handle mere online,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Hver tredje forbruger er over 60 år 
Tallene fra Brevh er fyldt med interessante fakta  blandt andet, at dagligvarer og farmaceutiske produkter oplevede den største vækst online, selvom købmandsforretninger og apoteker forblev åbne i Tyskland. 

Herudover viser det sig, at hver tredje online forbruger i 2020 var over 60 år. Det er en markant stigning i forhold til sidste år, hvor selvsamme aldersgruppe stod for mindre end en fjerdedel af e-handelssalget. 

Stigningen vil fortsætte
Selvom den tyske e-handel er steget med 14,6% sammenlignet med sidste år, så forventer præsidenten for BrevhGero Furchheim, yderligere vækst:  

”Denne udvikling vil ikke blive stoppe. I fremtiden vil e-handel være udgangspunktet, hvorfra kunderne begynder deres indkøb. Bycentre og detailhandlere har brug for dette digitale fundament for at kunne tilbyde deres kunder merværdi,” siger han. 

Vil du i gang på det tyske marked? Tjek vores guide om tysk e-handel 

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil