Gemt

Handlen har fået ret til at tage varer, der er blevet til affald, tilbage fra kunderne

26. januar 2021

I handlen ses der allerede eksempler på, at varer tages retur, når de er blevet til affald. Det sker med henblik på, at virksomheden selv står for genanvendelsen eller genbruget af dem. Nu er der med affaldsbekendtgørelsen (kapitel 8) sat regler for, hvordan dette må ske.

I affaldsbekendtgørelsen får virksomheder ret til at tilbagetage produkter, som de selv har solgt, samt produkter, der er solgt af andre, men som er i samme produktkategori som ens egne. Det samme gælder produkternes emballager, og det gælder uanset om egne og andres emballager er af samme materiale.

Virksomheder, der ikke selv har produceret eller importeret produktet, men som eksempelvis har købt det ved en dansk grossist, skal have en aftale med denne om, at deres produkter tilbagetages af handelsvirksomheden. Fra Miljøministeriet er det på nuværende tidspunkt uklart, hvad en sådan aftale præcist skal indeholde for at leve op til lovkravet.

Tilbagetagningsordninger skal anmeldes til Miljøstyrelsen, der har mulighed for at gøre indsigelser inden for 4 uger.

En undtagelse for de nye regler om tilbagetagningsordninger er, at virksomheder ikke må indsamle produkter, der er omfattet af et producentansvar, fx elektronik. For elektronik gælder fortsat elektronikbekendtgørelsen.

Læs mere: Affaldsbekendtgørelsen (kapitel 8).