Gemt

Jubel over snarligt vaccinepas

08. januar 2021

Det vækker glæde hos Dansk Erhverv, at regeringen nu melder ud, at et corona-vaccinepas allerede kan blive en realitet i starten af 2021. I første omgang er forventningen, at det skal hjælpe rejsende danskere. Det er vigtigt, der fra politisk side arbejdes for at sikre, at passet bliver internationalt gangbart, siger Brian Mikkelsen.

I et svar til DR Nyheder oplyser Sundheds- og Ældreministeriet, at man er ved at lægge sidste hånd på en løsning, der kan påvise, at man er blevet coronavaccineret. Et såkaldt vaccinepas.

”Det er virkelig en god nyhed. For det er mere end ét stort skridt mod noget, der minder om normale tilstande. I første omgang retter vaccinepasset mod udlandsrejser, og derfor er det vigtigt, at det sikres, at andre lande følger med, så passet kan bruges til at rejse til så mange lande, som det overhovedet er muligt. På sigt skal der naturligvis også ses på rejserestriktionerne, således at de bliver lempet i takt med, at flere får vaccinen,” siger Brian Mikkelsen.

Vaccinepas er nøglen til genåbningen af Danmark
Brian Mikkelsen tilføjer, at et vaccinepas også bliver vigtigt, når der igen for eksempel skal være sportsbegivenheder, kulturarrangementer og andre steder, hvor mange mennesker skal samles for at få en fælles oplevelse. Desuden er der i første omgang lagt op til en print-selv-løsning for borgerne, på sigt bør vaccinepasset være digitalt. Dansk Erhverv har længe foreslået og arbejdet for netop et digitalt vaccinepas.

”Det er godt med denne første løsning, men det er klart, at vi har brug for en digital løsning. Danskerne er i høj grad klar til den slags digitale løsninger, og det vil gøre genåbningen mere smidig, og få den til at ske hurtigere,” siger Brian Mikkelsen.

Brian Mikkelsen understreger, at et digitalt vaccinepas også bør indeholde mulighed for at gøre brug af et dugfrisk, negativt testsvar, så de personer, der enten endnu ikke er blevet vaccineret eller ikke ønsker at bliver det, også kan gøre brug af passet.

Kontakt

Kommunikation

Lars Ohlsen

Pressechef