{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. januar 2021
Sagen kort
Ledelsen på et gymnasium havde fået flere klager over en kvindelig underviser. Klagerne gik blandt andet på, at en censor mente, at eksamensspørgsmål var mangelfulde, at elever klagede over hendes adfærd, og at kollegaer oplevede hende som usamarbejdsvillig og med en uhensigtsmæssig kommunikation. Ledelsen mente derudover, at underviseren ikke fulgte retningslinjerne for arbejdstid, da hun blandt andet udeblev fra møder.
Medarbejderen fik på baggrund af klagerne og hendes adfærd en skriftlig advarsel om, at hun skulle overholde gældende principper for arbejdstid, at hun skulle kommunikere og samarbejde med kollegaer i en ordentlig og anerkendende tone, og at hun skulle skabe trygge rammer for kursisterne, så de kunne ytre sig frit.
Medarbejderen fortsatte på trods af advarslen med at udvise en ikke-anerkendende og unødig konfrontatorisk tone, hvorfor arbejdsgiveren opsagde hende. Medarbejderen havde lidt over ni års anciennitet på opsigelsestidspunktet.
Sagens behandling ved faglig voldgift
Medarbejderen indbragte sagen for en faglig voldgift, da hun mente, at opsigelsen var usaglig, fordi der ikke havde været tilstrækkelig tid mellem den skriftlige advarsel og opsigelsen til, at hun havde kunnet nå at ændre adfærd. Hun mente også, at den skriftlige advarsel var uklar, og at man ikke kunne lægge afgørende vægt på hendes adfærd mellem den skriftlige advarsel og selve opsigelsen.
Arbejdsgiveren mente, at opsigelsen var saglig. Arbejdsgiveren lagde vægt på, at der havde været forudgående samtaler med medarbejderen omkring hendes adfærd, og at det var berettiget at give medarbejderen en skriftlig advarsel, da den uønskede adfærd fortsatte. Den skriftlige advarsel var efter arbejdsgiverens mening klar og konkret i forhold til forventningerne til medarbejderens adfærd og handlemønstre. Det forhold, at medarbejderen efter den skriftlige advarsel fortsatte de uønskede handlemønstre gjorde, at ledelsen ikke havde tillid til hende.
Afgørelsen
Opmanden fandt, at opsigelsen var saglig, og at den var en reaktion på underviserens fortsættelse af det uønskede adfærdsmønster, selv efter arbejdsgiveren i en skriftlig advarsel havde tydeliggjort kravene til hendes adfærd.
Arbejdsgiver blev derfor frifundet.
Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser, at det kan være sagligt at opsige en medarbejder for forhold, som er påtalt i en skriftlig advarsel, selvom medarbejderen har haft relativ kort tid til at rette for sig. I den konkrete sag var det udslagsgivende, at medarbejderen i umiddelbar forlængelse af den skriftlige advarsel fortsatte det uønskede adfærdsmønster på trods af, at der var tale om adfærd, der kunne have været ændret straks.
Dansk Erhverv anbefaler medlemsvirksomhederne at rette henvendelse, hvis man påtænker at opsige en medarbejder for uønsket adfærd.