{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
16. juni 2021
Siden årsskiftet har udenlandske vognmænd skulle anmelde cabotagekørsler i et nyt register (UTIK), ligesom der skal medbringes dokumentation for chaufførens løn og ansættelsesvilkår under transporten.
Dansk Erhverv henvendte sig sammen med en samlet transportbranche i november sidste år til både justitsministeren og transportministeren med forslaget, der har til formål at sikre, at reglerne ikke omgås.
Men justitsministeren mener altså ikke, at ANPG-systemet er et egnet værktøj i politiets kontrol med reglerne og ser derfor ikke grundlag for at tilvejebringe hjemmel i en kommende ændring af bekendtgørelsen, der gør dette muligt.
Justitsministeren begrunder det med, at der skal foreligge en konkret mistanke om overtrædelse af reglerne, og at systemet derfor ikke er egnet til at udvælge de køretøjer, der er relevante at kontrollere i relation til de fastsatte krav.
Dansk Erhverv tager ministerens svar til efterretning, men er samtidig skuffet over, at der ikke er blevet lyttet til forslaget, som en samlet transportbranche bakker op omkring. For Dansk Erhverv er det afgørende, at digitaliseringens muligheder udnyttes til fulde for at effektivisere samfundet mest muligt og i det konkrete tilfælde gøre håndhævelsen mere intelligent og målrettet.
Justitsministerens svar kan læses her: TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 481: Besvarelse af spørgsmål nr. 481 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.pdf (ft.dk)
Brancheorganisationernes brev fra november kan læses her: TRU Alm.del - Bilag 83: Brev til Nick Hækkerup og Benny Engelbrecht om automatisk nummerpladegenkendelse (003) (ft.dk)