{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Dansk Erhverv | Personale - 28. maj 2021
Sagen kort
Sagen omhandlede en salgs- og logistikkoordinator, som oprindeligt var uddannet indkøbsassistent. Salgs- og logikstikkoordinatoren varetog 60-75 % af virksomhedens bogføring. Arbejdsopgaverne bestod herudover i bl.a. lagerstyring og arbejde i virksomhedens produktion ca. 10 timer om ugen.
Da virksomheden oplevede økonomisk nedgang, og da det driftsmæssige behov havde ændret sig, blev medarbejderen efter fem års ansættelse opsagt. Medarbejderen blev udvalgt, da virksomheden ønskede at opnå en besparelse ved at hjemtage bogføringsopgaver fra deres eksterne revisor og oprette en ny stilling, hvor én medarbejder skulle være ansvarlig for hele virksomhedens bogføring og markedsføring.
Kort tid efter opsigelsen ansatte virksomheden en ny administrativ medarbejder, som skulle varetage den nyoprettede stilling.
Efter opsigelsen deltog medarbejderen på eget initiativ og for egen regning i et markedsføringskursus af seks ugers varighed. Medarbejderen mente derfor, at hun var i stand til at udføre arbejdsopgaverne i den nyoprettede stilling.
Landsrettens afgørelse
Landsretten nåede frem til, at opsigelsen var rimeligt begrundet i virksomhedens forhold, idet medarbejderen ikke var uddannet til eller havde erfaring inden for markedsføring, og at hun ikke på tidspunktet for opsigelsen havde kvalifikationer til at udføre markedsføringsmæssige opgaver, som udgjorde 30 % af stillingens indhold.
Ud fra omfanget af markedsføringskurset sammenholdt med medarbejderens anciennitet og manglende erfaring med markedsføringsopgaver fandt landsretten, at en oplæring og omskoling af
medarbejderen inden for markedsføring ville have et omfang, der lå ud over, hvad virksomheden efter dens størrelse og økonomiske situation var forpligtet til at tilbyde medarbejderen.
Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen er i overensstemmelse med tidligere retspraksis og illustrerer, at vurderingen af, om man skal tilbyde sine medarbejdere omskoling i forbindelse med en omstrukturering, vil blive afgjort ud fra en vurdering af, om det er rimeligt henset til virksomhedens størrelse og økonomiske situation.
Afgørelsen viser også, at vurderingen af en opsigelses saglighed bliver foretaget på opsigelsestidspunktet, hvorfor en efterfølgende opkvalificering ikke vil påvirke bedømmelsen.
Da det altid vil være en konkret vurdering, om en medarbejder skal tilbydes omskoling i forbindelse med en omstrukturering, anbefaler Dansk Erhverv, at medlemsvirksomhederne kontakter os, inden der træffes afgørelse om opsigelse.