Gemt

Fotobranchen i udvikling

23. marts 2021

I efteråret 2019 besluttede Danmarks Fotohandlerforening - DAFO og Fotobranchens Leverandørforening at fusionere de to foreninger til foreningen ’Fotobranchen’. Ved at fusionere de to foreninger opnår man et større medlemsantal og på den måde en stærkere front.

Visioner for den nye forening

Formålet med den nye forening er meget klart. Uddannelse er vigtigt for branchen og derfor er en af visionerne for foreningen at tilbyde efteruddannelse, så de kan følge med udviklingen. Branchen er lille og dermed er der ikke så mange medarbejdere i hver butik, derfor kan det være svært at sende en medarbejder til Århus eller København, for at blive uddannet. Onlineundervisning er derfor en god mulighed for, at butikkerne ikke behøver at undvære deres personale over længere tid.

”Med uddannelse formår vi at få tilført nyt ”blod” til branchen, fx i form af salgsassistenter med speciale i fotohandel”. –Michael Hjorth, formand for Fotobranchen, tidl. formand for Danmarks Fotohandlerforening

En fælles front er vigtigt for mange brancher, ligesom det er for Fotobranchen, da det kan være svært at blive hørt, hvis man er alene. Derfor er formålet med fusionen og indmeldelsen i Dansk Erhverv også at skabe en stærkere fælles front, der gør det lettere for branchen at få tiltag igennem. Fx har branchen gennem de sidste 5-6 år kæmpet for at opretholde godkendelsen til at måtte foretage og behandle pasfotos. Borgerservice udfører nemlig også pasfotos, men i nogle EU-lande varetages dette udelukkende af myndighederne. På grund af foreningens indflydelse kan man i Danmark stadig få taget pasfotos hos en professionel fotohandler, som kan tilbyde ekspertise i blandt andet lyssætning, så fotoet bliver perfekt.

Nye medlemmer

For at blive medlem af brancheforeningen skulle man førhen have en fysisk butik eller være leverandør til en fysisk butik. Med denne fusion er vedtægterne blevet ændret således, at man også kan blive medlem uden en fysisk butik, så længe man har en tilknytning til branchen.

”Vi er jo også interesseret i, at folk med en form for tilknytning til branchen, men uden en fysisk butik, kan blive medlem. Fx hvis du er fotograf med en stor kundebase, men ikke ejer en butik, så kan du stadigvæk blive medlem og få andel i de mange fordele, der er i brancheforeningen”. –Michael Hjorth.

Der skal ikke sås tvivl om, hvor vigtig denne fusion er for branchen og hvilke prioriteringer der vægtes højest.

Kundebasen i udvikling

I takt med branchens udvikling har kundebasen også udviklet sig. Her kan man se udviklingen fra et ”entrylevel” til en flydende overgang mellem entusiaster og professionelle.

”I dag henvender vi os med vores foto og video produkter til både entusiaster og professionelle. Fælles for begge grupper er, at de har en enorm viden og interesse, og de efterspørger et meget bredt spektrum af produkter – også meget kostbare og avancerede produkter. På trods af det store vareudbud, er der ikke nogen stor volumen. Vi plejer gerne at sige, at der bliver solgt flere huse i Danmark end der bliver solgt kameraer. Entusiasternes passion er ofte meget niche orienteret. Vi ser Facebook grupper for fotografer, som er interesseret i landskabsfotografi, tage billeder med gammeldags film, benytter et specielt kameramærke samt mange andre grupper. Fælles for dem alle er dog, at interessen for foto og video også er en vigtig del af deres identitet.” – Mikael Westheimer, næstformand for Fotobranchen, tidl. formand for Fotobranchens Leverandørforening.

Selvom branchen har ændret sig, tilbyder fotohandlerne stadig noget helt unikt – ekspertise. Forhandlerne ved alt om produkterne de sælger og kan derfor tilbyde unik hjælp og viden til kunderne. Hele coronasituationen har gjort, at salget af lys- og lydudstyr er eksploderet, fordi folk fx skal bruge det til onlinemøder eller webinarer, hvor det kræver professionelt udstyr og ekspertise, som netop fotohandlerne tilbyder. Men også en anden service vinder frem:

”Print er en af de ting, der er steget helt vildt i forhold til førhen. Kunderne kan få printet fra deres smartphone på kun 5 minutter”. –Michael Hjorth.

Michael Hjorth, formand for Fotobranchen michaelhjorth@webspeed.dk

Mikael Westheimer, næstformand for Fotobranchen Mikael.Westheimer@focusnordic.dk 

Kontakt

Handel

Marlén Sandvik

Konsulent