Gemt

Ny kampagne fra BFA Handel: Forebyg konflikter om Covid-19 i butikken

02. marts 2021

Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i detailbranchen, BFA Handel, har lanceret en kampagne med foreløbigt tre små animerede film, der skal hjælpe med at sikre et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø i forbindelse med overholdelse af myndighedernes retningslinjer.

Forebyg konflikter om Covid-19 med kunderne i butikken
BFA Handel opfordrer til, at medarbejderne inddrages i planlægningen af de konkrete tiltag, der skal sikre at kravene om fx mundbind, brug af håndsprit og social afstand i butikkerne overholdes uden at der opstår konflikter med kunderne.
Medarbejderne har ofte indblik i, hvad der fungerer godt i praksis.

  1. Hav en åben dialog: Tal åbent om problemer og usikkerhed når I skal henvende jer til kunderne om brug af mundbind, brug af håndsprit, afstand og at gå alene ind i butikken. Hvordan håndterer vi kunder, der ikke vil følge anbefalingerne? Hvad gør vi fx, når en kunde ikke vil bruge håndsprit, bruge mundbind eller holde afstand?
  2. Gå systematisk frem: Overvej fx: Kan vi ændre på fx placering af skilte? Hvem skal gøre hvad? Skal alle fx påtale brud på reglerne? Eller er det en opgave for ledere eller udvalgte, erfarne medarbejdere?
  3. Få et fælles ejerskab: Bring alles viden i spil, del erfaringer og gode ideer til løsninger.
  4. Husk at informere: Det er vigtigt, at alle føler sig godt informerede og får den viden, de har brug for. Det kan ske gennem opslag, e-mails og interne nyhedsbreve, ved personalemøder osv. Det er en god ide at give medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål og være åben over for deres input.

Viden og værktøjer om konflikter
BFA Handel har samlet materiale om konflikthåndtering, hvor du også kan se kampagnen med de tre animationsfilm. Læs mere her: Coronavirus: Regler, værktøjer og viden (bfahandel.dk).

Kontakt

Handel

Lotte Engbæk Larsen

Branchedirektør for Handel
Medarbejderprofil