Gemt

Endelig fair konkurrence: Portostigning giver markant fald i antallet af Kina-pakker

23. november 2021

Siden afskaffelsen af momsfritagelse på pakker sendt fra lande uden for EU i juli, har mængden af forsendelser fra Kina taget et voldsomt dyk – og dét er noget, der skaber jubel hos Dansk Erhverv.

Hvis du har undret dig over, hvorfor du har set en hel del færre pakker fra kinesiske webbutikker som Wish og Alibaba for nylig, så er der en god forklaring.

Efter EU og Danmark afskaffede momsfritagelsen for pakker med en værdi på under 80 kr. sendt fra lande uden for EU i sommer, er Kina-pakkerne lige så stille forduftet fra danske pakkebutikker.

Og dét er noget, der skaber jubel hos Dansk Erhverv, som længe har kæmpet for bedre konkurrencevilkår for dansk handel/e-handel.

”Vi har kæmpet længe mod ulige konkurrence, og her spillede kinapakker en central rolle. Én ting er, hvor meget det reelt i kroner og øre har betydet for danske virksomheder, at momsfritagelsen er blevet afskaffet – men en anden ting er, at det har været en rød klud for øjnene af danske detail- og e-handlere, som pligtskyldigt afregner moms og sikrer, at de produkter, man sælger, efterlever de lovmæssige krav,” siger e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund.

Langt færre kinapakker

Siden gennemførelsen af de nye momsregler fra 1. juli i år er forsendelserne fra kinesiske webbutikker gået fra 50.000 forsendelser til 5.000 forsendelser om dagen, lyder det fra PostNord

Denne udvikling, mener Niels Ralund, er ikke kun betydningsfuld på den økonomiske front, men også når det kommer til at sikre kvaliteten af produkterne.

”Kinesiske platforme har længe kunnet skovle varer ind i Danmark til en fragt, der har været lig nul – og med varer, der sikkerhedsmæssigt og produktmæssigt ikke lever op til varer solgt i danske butikker. Det har været dybt provokerende,” siger han og påpeger, at det stadig er vigtigt at kæmpe for, at platforme som Wish og Amazon bliver produktansvarlige.

“Det er næste skridt i kampen for den fair konkurrence.”

Hårdt arbejde betaler sig

Spørger man PostNord, er der ingen tvivl: Det voldsomme dyk i mængden skyldes de nye regler, som PostNord, Dansk Erhverv og andre har presset på for.

De har betydet fjernelse af momsbagatelgrænsen, og at kinesiske virksomheder skal betale en højere pris for at sende deres pakker til for eksempel Danmark.

”Det er slående, hvor meget det har betydet for dansk e-handel, at momsfritagelsen er blevet afskaffet. Det viser, at hårdt arbejde betaler sig,” siger Niels Ralund. 

Kontakt os

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil