Gemt

Forbrugerombudsmanden har fokus på ”køb nu, betal senere”

23. november 2021

Forbrugerombudsmanden vil i den nærmeste fremtid gennemføre en undersøgelse af de såkaldte ”køb nu, betal senere” ordninger. Hun mener, at ordningerne i nogle tilfælde kan være vildledende og i strid med god markedsføringsskik.

 

”Køb nu, betal senere” dækker over en lang række forskellige ordninger, men dem, der især har været kritiseret, er de ordninger, hvor forbrugerne tilbydes afdragsordninger på selv meget små indkøb som for eksempel pizzaer, burgere eller fredagsslik. Ordningerne er især udbredte på netbutikker, hvor de tilbydes som en af de måder, hvorpå forbrugerne kan betale for deres produkter.

Vildledende og i strid med god markedsføringsskik
Forbrugerombudsmand Christina Toftegård Nielsen vurderer, at det potentielt kan være i strid med god markedsføringsskik, når en virksomhed tilbyder en finansiering, hvor tilbagebetalingstiden er længere end varigheden af det produkt, som lånet skal bruges til. Derudover mener hun, at markedsføringen af ”køb nu, betal senere” som en betalingsordning kan være vildledende, da der i realiteten er tale om et lån, og det derfor bør markedsføres som et lån.

EU kigger også på ”køb nu, betal senere”
EU-Kommissionen har fremlagt et udkast til et nyt forbrugerkreditdirektiv og i den forbindelse ønsker EU også at lave regler for ”køb nu, betal senere” ordningerne. Dansk Erhverv følger arbejdet med det nye forbrugerkreditdirektiv tæt og vurderer umiddelbart, at der ikke bør laves danske særregler på området nu, men at man i stedet afventer og ser, hvordan reglerne i det nye forbrugerkreditdirektiv ender med at se ud.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil