Gemt

Midlertidig AUB slutregulering af elevløntilskud

Nyhed

Dansk Erhverv | Personale - 23. november 2021

AUB udsender i dag tirsdag den 23. november resultaterne af den midlertidige slutregulering af elevløntilskuddet fra trepartsaftalen fra maj 2020.

Alle virksomheder, der har haft elever og været omfattet, vil modtage brev fra AUB i eBoks i løbet af i morgen, onsdag den 24. november.

De fleste virksomheder vil ikke opleve en regulering, men der er både virksomheder, der vil få en ekstra udbetaling, og virksomheder der vil modtage en ekstra opkrævning fra AUB. Virksomhederne får et brev for hver elev, de har haft ansat. Her fremgår det, om de har fået for meget eller for lidt i tilskud. Virksomhederne får ét samlet beløb, som de enten skal have udbetalt eller betale tilbage. Det er vigtigt at sige, at virksomheder kun får en ekstra opkrævning, hvis de har fået for meget i tilskud.

Baggrund for regulering

Fra maj til december 2020 fik alle virksomheder et midlertidigt løntilskud for de elever, de havde på virksomheden. Ordningen blev etableret hurtigt, og der blev lagt væk på, at løntilskuddet så hurtigt som muligt skulle ud til virksomhederne. Nu skal det så sikres, at virksomhederne har fået det rigtige beløb udbetalt, så ingen virksomheder har fået hverken for meget eller for lidt. Det sker ved, at AUB har kontrolleret, hvad virksomhederne har fået, og hvad de reelt skulle have.

Der reguleres for en række ting. For det første skal det sikres, at virksomheder, hvor eleverne var omfattet af ordningen med lønkompensation, ikke er blevet kompenseret to gange. Derudover skal det sikres, at virksomhederne ikke ved en fejl har fået refusion i de perioder, hvor eleverne var på skoleophold. På samme måde skal det også sikres, at virksomhederne får kompensation for de rigtige lønninger. Endelig er der nogle virksomheder, der ved en fejl har fået løntilskud for EUV1-elever.

Selvom elevløntilskuddet udløb ved årsskiftet 2020-2021, er det først nu, at AUB har kunne få oplysninger om lønkompensationsordningen fra Erhvervsstyrelsen. De oplysninger har været forsinket et par måneder, og derfor er denne regulering også blevet forsinket.

Har du spørgsmål til opgørelsen?

Hvis man som virksomhed har specifikke spørgsmål til opgørelserne eller ikke er enig i AUB’s opgørelse, skal man kontakte AUB inden for den frist der er anført i brevet. Efterfølgende skal man så dokumentere, hvis der er tale om fejl af den ene eller anden art. I kan også læse mere om reguleringen på virk.dk.

AUB har opskaleret kundeservice, så de er klar til at håndtere henvendelser, hvis der er spørgsmål eller behov for yderligere forklaring/vejledning. Kontakt AUB på tlf. 70 11 30 70