{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
Der er klare lighedstegn mellem jagten på den gode vin og markedsføring: Man skal ikke være bange for at prøve noget nyt, og man skal teste og teste, til man finder det, der virker.
Det ved Tobias Hinchely Pedersen bedre end de fleste. Han er medejer af Den Sidste Flaske, der på kort tid er blevet en af Danmarks mest succesfulde online vinforhandlere takket være en imponerende markedsføring. Vi har samlet de bedste råd, som han gav på Dansk Erhvervs SMV konference ”Gå fra 30 til 300 ordre om dagen”.
Virksomhedens succes er i høj grad båret af et stort fokus på marketing, som Tobias Hinchely Pedersen er ansvarlig for. Det er mere end et fuldtidsarbejde, for Den Sidste Flaske poster hver dag et nyt opslag, som gør følgerne opmærksomme på nye vine.
”Nogle tror måske, at det bliver for meget, men vores erfaring er, at det holder følgerne til ilden. Det handler om at være top of mind, så når forbrugerne skal købe vin, så skal de tænke på Den Sidste Flaske. Gør de det, så har opslagene været effektive,” forklarer Tobias Hinchely Pedersen.
En vigtigt råd er, at du ikke skal være bange for at eksperimentere med nye formater. Det må dog ikke blive ved eksperimenterne – du skal også måle på, hvad der virker.
Hvis mandagens opslag virker godt, så skal du være klar til at ændre i ugens plan. Og hvis en organisk kampagne buldrer af sted, så er der sikkert flere kunder at hente ved at bruge penge på annoncering.
”God markedsføring er ikke bare en krøllet hat med skøre ideer. Det er hårdt arbejde, masser af data og god struktur, der gør dig i stand til at gøre de gode ideer bedre,” siger vinkøbmanden.
God struktur er vigtig for Den Sidste Flaske, og det skinner også igennem i dagligdagen. Virksomheden kører efter en stram ugeplan, hvor hver dag er dedikeret til forskellige marketingopgaver. Mandag bliver f.eks. brugt i ”war room”, hvor ugen planlægges, mens tirsdag bliver brugt på at producere content i form af eksempelvis billeder og video.
”Vi kan ikke planlægge en måned frem, fordi der er så meget, der påvirker vores salg. Derfor kører vi en uge ad gangen, og det sikrer fleksibilitet, så vi kan forfølge det, der virker og ændre det, der ikke gør. Vi kan også tage hensyn til eksempelvis vejret, nye produkter osv.”
Hvis du skal have det maksimale ud af dit content, så handler det om at tænke på tværs og bruge dit materiale på flere kanaler, siger Tobias Hinchely Pedersen.
”Vi bruger så mange ressourcer på at lave videoer og content, så det handler om at få det bredt ud. Det er ikke spildt arbejde kun at bruge en video på én kanal, men du kan lige så godt bruge et fedt billede fra videoen et andet sted, bruge den i paid, bruge lydsporet i en podcast og så videre.”
Lige som med aktier, så går det op og ned med markedsføring, og der kommer hele tiden ting, som påvirker dit outcome. Derfor er det vigtig ikke at hvile på et ben, men fordele din indsats, påpeger Tobias Hinchely Pedersen.
”Jeg vil anbefale, at man fokuserer mest på de kanaler, hvor du ejer dine kunder. Det vil sige e-mail, sms, app og så videre. Her mister du ikke lige pludselig dine kunder eller mulighed for tracking, som vi har set andre steder.”
Den Sidste Flaskes marketingstrategi på de sociale medier udspringer af deres overordnede strategi – det, som Tobias Hinchely Pedersen kalder den hellige e-handelstrekant. Den består af punkterne: logik, følelse og UX.
”Kunder er rationelle, så de kigger på udvalg, pris, levering, returnering og så videre. Det skal du være stærk på – og det skal også fremgå på de sociale medier, hvor du kan vise pris, fragt og så videre,” forklarer Tobias Hinchely Pedersen.
Men du skal også snakke til mere end det rationelle. Du skal vække følelser hos de rationelle forbrugere.
”Vi forsøger at vise, at vi ikke bare sælger vin. Vi giver indsigt og tager gerne forbrugerne med bag scenen. Man skal vise forbrugerne, hvem de handler hos, hvad missionen er og hvorfor vi gør det. Lykkes det, så kan du skabe loyale kunder.”
User Experience hænger uløseligt sammen med andre punkter.
”Det handler om at skabe en god oplevelse for kunderne, hvor du har optimeret alt. Der er stort potentiale for danske virksomheder.”
Du kan se eller gense alle pointerne fra Den Sidste Flaske oplæg i videoen.