{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
08. oktober 2021
Sagen kort
En medarbejder, der var ansat som sikkerhedsvagt, kommenterede på sin åbne Facebookprofil et opslag af en brand på den muslimske gravplads i Brøndby med en grinende smiley.
Samme dag som medarbejderen havde foretaget opslaget, kontaktede en kvinde medarbejderen, da hun fandt det upassende, at medarbejderen arbejdede som vagt og samtidig fandt branden morsom. Medarbejderen svarede, at det var en fejl, og at opslaget skulle have været en grædende smiley. Medarbejderen fjernede herefter den grinende smiley. Dagen efter kontaktede medarbejderen sin nærmeste leder for at orientere om sagen. Kvinden havde da allerede kontaktet virksomheden vedrørende den grinende smiley.
Virksomheden havde en klar personalepolitik vedrørende medarbejderes brug af sociale netværk, hvoraf det fremgik, at medarbejdere skulle udvise en adfærd, som var i overensstemmelse med virksomhedens værdier og politikker ved deltagelse i aktiviteter på sociale medier, der viste en tilknytning til eller henviste til virksomheden.
Medarbejderen blev bortvist med den begrundelse, at den grinende smiley udgjorde en særdeles grov tilsidesættelse af virksomhedens værdier og politik samt havde potentiel skadevirkning for virksomhedens ry og omdømme. Det fremgik således af medarbejderens Facebookprofil, at han var ansat som sikkerhedsvagt, og han havde tidligere delt virksomhedens opslag om rekruttering.
Virksomheden lagde endvidere vægt på, at medarbejderens Facebookopslag indeholdt øvrige politiske ytringer, herunder positive ytringer om forbud af muslimsk bønnekald og afvisning af bådflygtninge.
Medarbejderen påberåbte sig sin politiske ytringsfrihed og lagde sag an mod virksomheden om uberettiget bortvisning.
Afgørelsen
Opmanden fandt, at den grinende smiley til opslaget om branden kunne være egnet til at skabe utryghed og mistillid til, om medarbejderen kunne varetage arbejdet som sikkerhedsvagt på betryggende vis.
Opmanden lagde på den anden side vægt på, at medarbejderen umiddelbart efter, at han var blevet kontaktet vedrørende opslaget, havde fjernet den grinende smiley, og at den eneste forbindelse mellem hans opslag og virksomheden var, at det fremgik, hvor han var ansat, og at han tidligere havde delt rekrutteringsopslag fra virksomheden.
Efter samlet vurdering fandt opmanden derfor, at opslaget ikke kunne begrunde en bortvisning uden en forudgående skriftlig advarsel.
I forhold til medarbejderens øvrige opslag fandt opmanden, at disse hverken hver for sig eller samlet kunne begrunde en bortvisning, da opslagene – uanset at de kunne forekomme stødende – måtte anses for at være udtryk for medarbejderens politiske holdning.
Virksomheden blev derfor dømt til at betale erstatning til medarbejderen svarende til lønnen i opsigelsesperioden.
Dansk Erhverv bemærker
Afgørelsen viser, at en medarbejders ytringer på sociale medier, herunder smiley opslag, kan berettige til ansættelsesretlige sanktioner i form af advarsel, opsigelse eller bortvisning, men at dette beror på en konkret vurdering af ytringens grovhed og omstændighederne ved ytringen.
I den forbindelse har det også betydning, om medarbejderen tidligere har fået en advarsel for en lignende forseelse, og om virksomheden har en klar og tydeligt kommunikeret personalepolitik på området.
Dansk Erhverv opfordrer medlemmerne til at søge rådgivning i lignende sager, inden der træffes beslutning om opsigelse eller bortvisning.